Kardemumman
04-07-2009, 22:51
Helt ny i detta forum skriver jag nu mitt första inlägg... :-)
Vi bor i ett enplans radhus och har en atriumgård som nu ska fixas till. Vi ska bygga en altan, gräva bort 2 större rabatter och nyanlägga gräsmattan. Jag är dock HELT orutinerad när det gäller trädgårdsarbete och försöker nu läsa mig till bästa tillvägagångssättet.
Den gamla gräsmattan är mkt ojämn och består till största delen av mossa och packad jord. Det står ett gammalt päronträd mitt på tomten.
Eftersom gräsmattan inte är större än ca 50 kvm hade jag tänkt att vi kunde gräva upp den för hand, skala bort bort ogräs, ev sten och rötter och sedan rulla ut rullgräs. Har förstått att det ska vara välpackad matjord i ca 25 cm lager under rullgräset.
Min fundering är om jag, istället för att köpa helt ny matjord, kan återanvända jorden ur rabatterna som vi ska ta bort - givetvis efter att ha rensat bort blommor och rötter. Eller kommer det att följa med frön och dyl som sedan kan gro och ge oönskad blomning i den nya gräsmattan?
Undrar också om man ska ha någon gödning under rullgräset eller om det räcker med bra matjord?
Om någon kunnig vill ge mig råd kring detta vore jag väldigt tacksam!
För att lägga ut rullgräs, krävs det att du har en lucker väldrenerad jord, där gräsrötterna har lätt att leta sig ner. Rötterna går som djupast ca 7cm, så det är vad jordlagret behöver vara som minst, gärna 10cm. Du kan använda vilken matjord som helst.
Jämna till ytan så bra det bara går. Enklast är att ta en SJ-pall som man vänder upp och ner på, biner i ett rep så man kan dra pallen efter sig (som en oxe) sen är det bara att gå varv efter varv läääääänge. Ta sen en kratta, så de översta centimetrarna fortfarande är lätt lösa. Rulla ut gräset på samma sätt som du lägger ett laminatgolv. VAr noga med att skarvarna ligger tätt!
Om det skulle finnas ogräs, ogrodda frön eller annat som skulle våga sig upp, är det inga problem. Det är få växter/ogräs som klarar den behandling en gräsklippare ger, så om de över huvud taget kommer upp, kommer de försvinna ganska fort i alla fall.
VAr sen noga med att vattna rullgräset. De första tre veckorna är viktigast! Ni kan börja klippa gräset efter ngn vecka, men klipp då gärna med en mulchning, så näringen kommer gräset till godo igen.
Du ska inte ge någon gödsel i år, däremot ger du ett bra gräsgödsel till våren, just när du ser att gräset börjat växa igen.