Full version: Malus sikkimensis
pebblelake
Skulle vilja veta härdigheten på detta träd?,såg ett fullstort på bergianska i stockholm som väckte mitt habegär..
pebblelake
Någon?
Gasolgrill
Enligt http://www.ars-grin.gov/cgi-bin/npgs/html/taxon.pl?23276 växer det naturligt i Asien i tropisk och tempererad region. Det gör åtminstone mig tveksam.
pebblelake
CITAT (flaxss @ 17-07-2009, 10:52) *

Tack för länkarna ! Enligt den andra länken som du länkade till så skall den klara zon 4a samt 4b i usa motsvarar inte det ungefär vår zon 4-5?(jag bor i zon 5,prova kan man ju alltid)
Blev så glad när jag såg att några hade grott i lådan!

CITAT (Gasolgrill @ 17-07-2009, 10:25) *
Enligt http://www.ars-grin.gov/cgi-bin/npgs/html/taxon.pl?23276 växer det naturligt i Asien i tropisk och tempererad region. Det gör åtminstone mig tveksam.

Tveksam till vilken zon? g.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pebblelake @ 17-07-2009, 22:05) *
Tack för länkarna ! Enligt den andra länken som du länkade till så skall den klara zon 4a samt 4b i usa motsvarar inte det ungefär vår zon 4-5?(jag bor i zon 5,prova kan man ju alltid)
Blev så glad när jag såg att några hade grott i lådan!
Tveksam till vilken zon? g.gif

dom kallare usda zonerna har jag inte riktigt koll på vad dom får i vinterkyla sedan får du ju tänka in sommaren värme och längd och sådant dock dom kallare zonerna i sverige brukar oftast ha bra sommar värme. men hade du sett ett fullvuxet ex i stockholm? såfall ger det ju en liten ''vink'' om vad den tål i svenskt klimat.

plus har du fler som gror så kan du ju testa med en eller 2 på friland (dock hade jag nog krukodlat dom i ca 3år innan du planterar ut) och resten övervintrar du frostfritt på vintern.
pebblelake
CITAT (flaxss @ 17-07-2009, 22:09) *
dom kallare usda zonerna har jag inte riktigt koll på vad dom får i vinterkyla sedan får du ju tänka in sommaren värme och längd och sådant dock dom kallare zonerna i sverige brukar oftast ha bra sommar värme. men hade du sett ett fullvuxet ex i stockholm? såfall ger det ju en liten ''vink'' om vad den tål i svenskt klimat.

plus har du fler som gror så kan du ju testa med en eller 2 på friland (dock hade jag nog krukodlat dom i ca 3år innan du planterar ut) och resten övervintrar du frostfritt på vintern.

Så blir det! Dom kan ju inte mer än dö.....Tackar!
Alexander-VG-zon3
CITAT (pebblelake @ 17-07-2009, 22:13) *
Så blir det! Dom kan ju inte mer än dö.....Tackar!

glömde säga grattis till dina grodda Malus'ar. inga bilder på dom små liven ?
pebblelake
Tackar ,får försöka ordna det.
pebblelake
Här kommer en bild på det vuxna trädets platanliknande stam.Vackert eller hur!?
http://picasaweb.google.com/pebblelake1/T#...255795340316146
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon