pixilina
Hej på er! Kan ni hjälpa mig?
Mina tomatplantor blir aldrig så där frodiga och gröna som man ser hos alla andra.
Jag har dem i tunnor med ca 30-40 liter jord per planta, jorden är helt nyköpt (ej billig) jag har gödslat extra med mineraler och kogödseljord.
Men plantorna växer dåligt och är taniga. bladen ser lite gråaktiga ut och en del rullar sig.
Visst har det varit svårt att hålla en jämn temperatur i växthuset med den här värmen men ändå, vad gör jag för fel? Jag vill ha frodiga tomatplantor! Ska jag gödsla ännu mer?
mvh pixilina
GunnellF
Hur ofta gödslar du? Tomater behöver bra med näring. Många gånger kan det vara bättre att ge svag gödselgiva vid varje vattning än att ge full giva nån gång emellanåt. Hittade denna sida om tomatodling.
pixilina
Hej Igen
Jag gödslar inte så ofta. Jag började vattna med ICAs ekologiska gödningsmedel, men sedan läste jag att bladen rullar sig om de får för mycket gödning och om det är ojämn temperatur så då slutade jag med det.
frågan är ska jag börja med gödningsmedlet igen och se vad som händer? Hur lång tid tar det innan jag ser någon effekt åt ena eller andra hållet?
Pixilina
GunnellF
CITAT (pixilina @ 05-07-2009, 08:44) *
Hej Igen
Jag gödslar inte så ofta. Jag började vattna med ICAs ekologiska gödningsmedel, men sedan läste jag att bladen rullar sig om de får för mycket gödning och om det är ojämn temperatur så då slutade jag med det.
frågan är ska jag börja med gödningsmedlet igen och se vad som händer? Hur lång tid tar det innan jag ser någon effekt åt ena eller andra hållet?
Pixilina

Tycker absolut att du ska fortsätta med gödning regelbundet. Om du doserar rätt ska det inte vara nån fara med för mycket, men jag vet inte om just ICAs ekogödning funkar till tomater. Att bladen rullar sig kan bero på för hög ansamling av kolhydratet som uppstår vid låga nattemperaturer och/eller för stark beskärning alt avbladning. Så det har nog inget med näringsgivan att göra. Det finns speciell tomatgödning hos trädgårdshandlare, om du vill testa det. Men framför allt ska du gödsla regelbundet.

Hur lång tid det tar innan du ser nån verkan är ju svårt att säja exakt, men det brukar märkas ganska fort tycker jag.

Hittade en annan tråd i ämnet här
Chamomille
Har du gräsmatta och klipper den? Ta då gräsklippet och lägg på jorden.
pixilina
ok
jag går ut och vattnar med gödsel direkt. får titta efter tomatgödslet nästa gång jag är på plantskolan.
Tack Pixilina
asaleo
Hej!
Ett litet inlägg om tomatplantor.

Jag har råkat ut för att en planta slutade växa.
Bladen blev violetta och förkrympta.
Plantan bredvid som var av annan sort såg frisk ut.

Jag kollade jorden och märkte att den var för våt.
Kolla om du inte har övervattnat.
Rötterna får ju inget syre när den blir för våt.
Har man mycket jord till varje planta klarar den sig längre utan vattning.

Jag slutade vattna tills den var torr igen.
Gjorde många ventilationshål i jorden om det nu var till någon nytta.

Nya skott kommer nedtill så den repar sig förhoppningsvis.
Asaleo
Eva 33c
Jag var inne lite på samma tanke som asaleo. 30-40 liter per planta är mycket jord. Om plantan inte var så stor från början är det lätt gjort att övervattna i ett sånt stort kärl. Om man vattnar genom hela jordvolymen och plantan inte förbrukar det vattnet inom rimlig tid (pga att rotsystemet och bladmassan ännu inte är så stort) , så blir jorden både kall och blöt och syrefattig. Om detta har hänt hos dig kan det faktiskt vara ide att plantera om plantorna i torrare jord. Sedan ser man till att vattna bara närmas plantan tills den kommit igång.
Om dina plantor aldrig har vuxit riktigt bra sen du satte dem tror jag inte det är näringsbrist. Jorden de fick borde innehållit näring för minst tre veckor, kanske mer eftersom det var så stort kärl.
Betydligt fler plantor dör av övervattning än torka och näringsbrist. smile.gif
pixilina
Hej
Tack för era inlägg. plantorna har varit små och taniga ända sen jag fick dem.
Jag hade samma problem förra året med mina tomater men tänkte då att de fått för lite jord. då blev de också lätt övervattnade. Jag tror inte de blivit det i år, särskilt med tanke på hur varmt det varit och jorden känns inte särskit fuktig. innan jag vattnar har jag stuckit ner ett finger i jorden för att känna hur fuktigt det är och det har inte känts blött.
Eva 33c
Jag har jättesvårt att tro att dina tomater lider av näringsbrist. Om jag förstår dig rätt så har de fått: Ny bra jord (innehåller gödsel) + extra mineraler + kogödseljord + vattning med ICAs ekologiska gödningsmedel. Dina plantor verkar inte ha tagit till sig något av näringen, och jag börjar undra om det kanske blev för mycket av det goda? Hur stora var dina plantor när du fick dem och hur stora är de nu? Hur länge har du odlat dem?
För kraftig gödsling till späda plantor kan "bränna" rötterna, vilket i sin tur ger minskad tillväxt. Hur många plantor har du, kan du gräva upp en och se hur rotsystemet ser ut?
pixilina
Jag fick plantorna i slutet av maj. och då satte jag dem i planteringsjord som jag köpt ett lass av från hamenhögs. Då blandade jag även i mineraler. Plantorna var då 15-20 cm höga. Efter ett par veckor tyckte jag att det växte dåligt så då la jag på kogödsel jord uppe på den andra jorden i krukorna. ett par veckor till gick och jag provade att gödsla med ICAs Eco gödning men läste samtidigt att bladen kunde rulla sig pga för mycket gödning i kombination med ojämn värme. så då slutade jag med det och här är jag nu. Jag har bifogat en bild på mina tomater som ni ser har de ju växt men de ser fruktansvärt taniga ut.
Jag har haft väldigt svårt att hålla jämn värme i växthuset och hoppas väl att det beror på det.
skogstroll
Mina såg också rätt bedrövliga ut för en tid sen, jag tror jag har för dålig ventilation i växthuset, det blev för varmt och att de var för törstiga. Jag öppnar dörren om dagarna + att jag har vädringslucka. Nu växer det som en djungel smile.gif
Farbror Blå
Sen måste ju tomatplantor tjuvas för att det ska bli bra!
katah
CITAT (Farbror Blå @ 18-07-2009, 13:09) *
Sen måste ju tomatplantor tjuvas för att det ska bli bra!

vissa sorter men inte alla....

Om plantorna var små och taniga i slutet av maj ,har de ändå vuxit en del.
mina tomater fyller hela växthuset nu, men de var nog större än dina redan i slutet av april.

vilken temperatur har du i ditt växthus, håller tempen under 30 grader för det mesta , även då när det
är extremt varmt och solen gasar på ?

Hos oss steg värmen till 32 bara då när det var typ 30 grader i luften också.
vi har två tackluckor ( växthus mot husväggen, 13 kvm) 4 utsugningsfläcktar och två inblåsningisrör
från huset ventilationssystem.
Det är kolossalt mycket, men behövs när det är söderläge och ordentligt varmt och vi själva är bortresta en vecka.

jag tycker synd om dig om du inte lyckas denna året heller, för du verkar göra rätt och tomater är inte svåra.

Frågan är om du har gett dom för stor plats när de var små, så att tomaten har bara utvecklat massa rötter som start.
om de verkligen har 30-40 liters hinkar och plantan är pytteliten kan de vara för mycket.

jag har mina i sådana vanliga 15 litare. Gurkan och physalisen på 20 liter.
20 liter skulle säkert vara bra för mina tomater också,
men jag fundrar om 40 liter är för mycket för dom små ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon