Jag beställde växter per postorder i våras. Några av växterna tog sig inte och då får man ersättningsväxter på hösten. De växterna kom NU!!! (beställde ihop medväninnan så de kom hem till henne för ett par dagar sen)
Kan jag plantera ut dem eller vad ska jag göra? En rosenbuske och några vinbärsbuskar. Nu står de i en kall hall med ett par plusgrader, rosen har en jordklump omrötterna, men vinbären har bara rötter.
kerstin z5-6
24-10-2003, 13:51
I min zon funkar inte sen höstplantering..
Å andra sidan har jag en rosgalen vän som just planterat flera rosbuskar -först fick hon skotta undan snön !!-hon bor i Uppsala
Så då kan du själv bedöma:)
har du ingen tjäle än så borde det gå kanske ..?
Sätt vinbären i vatten ett par timmar till en halv dag (inte iskallt) innan du sätter dem i jorden. Täck jorden kring buskarna med löv, så borde de klara sig. Bor du där tjälen gått i backen kan du vinterförvara buskarna på varmare ställe än utomhus. Jag skulle då satt dem i krukjord på ett svalt och mörkt ställe, jordkällare ed.
Jag lyckas inte bra med sena höstplanteringar (november) av rosor här i zon 3, men om höstsnö hållit jorden varm tror jag liksom Kerstin att det kan gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.