Jag har lagt in en fråga och bild i avdelningen för skadedjur, jag provar här också då jag vet att det finns många kunniga om flygfän.
Vad är det här och vad gör den för skada i växthuset, jag odlar gurka, tomat, majs, morötter, rädisor (bilden) röd och gul lök bl.a.
ohyra i växthuset
Piccante
05-07-2009, 14:51
Vilka skador har du sett i växthuset på dina grönsaker? Har du inte märkt några påtagliga skador så kommer du förmodligen inte få några heller, alla djur är inte per automatik farliga.
Hål på bladen på rädisorna, så jag skulle gärna vilja veta VAD det är
Åsa, mälardalen zon 2
05-07-2009, 16:09
Hål på bladen på rädisor brukar vara jordloppor (pyttesmå skalbaggar)
Är det bara bladen dom äter på eller blir rädisorna förstörda också?
Och finns det ingen som vet vad dom små flygfäna är för något?? Dom är ca centimetern när dom fällt in sig
Gossen Ruda
05-07-2009, 19:58
Det ser ut som någon småfjäril, mott eller mal troligen.
Tack Gossen Ruda, du vet möjligtvis inte varför ett helt gäng såna huserar i mitt växthus? vad dom äter och så?
Piccante
05-07-2009, 20:16
Det är något mott tror jag. Gossen Ruda vet säkert vad det är men jag tror inte att vuxna fjärilar som brukar ha sugande mundelar äter av växter det gör bara deras larver. Eftersom det är en nattfjäril så misstänker jag att de nbara vilar i ditt växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.