Full version: När klippa thuja?
CyberJunkie
Hallå igen!

Planterade en thuja-häck i våras ( som till slut blev bra trots lite taskig bevattning i början wacko.gif ).

Min fråga är nu: När skall den börja ansas?? Jag vet att jag inte skall kapa den på höjden innan den nåt "rätt" längd men hur är det med bredden.
Är det för tidigt att börja första året?? Hur länge skall jag vänta? Vill ju att den skall bli så tät som möjligt??

tackar på förhand!!

/Fredrik
Eva Swahn
Ja, du thujahäck kan vara mycket

olika stora plantor - från små bebisar ett par dm höga och såna som jag har satt som är 1.20 höga. Du säger inte hur stora plantor du har satt.

olika tätt planterade - den tätaste thujahäcken får man nog när man har tålamod med att sätta små plantor tätt.

olika sorters thujor - och de växer olika. Den som är den vanligaste som häckthuja tror jag är den som heter ´Brabant´. Är det den du har?

Det svåra med häckar av barrväxter är att de inte kommer igen på samma sätt om man klipper fel, som t.ex liguster som förlåter det mesta. Det första du ska tänka på, tycker jag, är att bestämma hur bred häcken ska vara. Det är lätt att göra häcken bredare, men svårt att få ett lyckat resultat om du får för dig att göra häcken smalare.

Jag sitter ju i samma båt som du med att forma en thujahäck. Och jag har lite olika häckgenerationer: en barnkammare som jag ännu inte rör alls, men som jag har planer för ska bli riktigt smal. Den mellanstora - som ännu inte har full bredd - här går jag och bryter bort sånt som sticker ut. Lite här och lite där, man lär sig snart rätt teknik, alltså inga stora grenar, utan små gröna "tussar". Om du tittar riktigt nära så ser du hur thujans grönska är uppbyggd och då förstår du att man kan bryta - inte dra - vid ett segment utan att göra någon skada, eller att det ser fult ut. Det kan man göra när man går runt i trädgården och ser nått - man plockar och ansar smått av sånt man ser.

Thujahäckar ska klippas sent på våren och första gången säsongen efter plantering och då med att man kortar in de sidoskott som vill växa utåt. Tänk så att du måste bygga häcken innifrån och ut i så motto att du ska göra den lite bredare till du har fått den bredd som du önskar. Tvärtom går inte. Kika in i en färdigvuxen thujahäck och se hur det ser ut innuti.

Om du ser nån snygg häck i närheten (ja, nu menar jag sån som växer runt trädgårdstomter tongue.gif ) så tveka inte och fråga folk i trädgården hur länge dom har hållit på tills de har fått grönskan så fin och om de har några knep. Era häckar växer med samma förutsättningar.

Tänk sedan på att häckar också är levande varelser som behöver omvårdnad. Vatten och gödning, att man tar bort ogräs att man tar bort ev tjuvskott av alm och lönn som smyger sig in mellan plantorna. En del tror att häckar ska kunna tåla hur mycket som helst, de ska bara växa. Men med omsorg blir häcken en snygg fasad utåt, den ger vindskydd, håller hundar och ungar innanför och skräp utanför och den ger utrymme till det privatliv man behöver - som att nypa sin partner i...häcken smile.gif
Cilla
Fantastiskt svar om skötsel av häck och tujahäck! Nu Eva får du bli den som svarar på alla våra häckfrågor...
Eva Swahn
Eva lyfter på hatten och bugar! Det var minsann inte ett dåligt betyg! Man tackar för applåderna.
CyberJunkie
Rackans också!!

Så att klippa den nu eller senare i höst är ingen bra idé alltså??

/Fredrik
CarinaA
Jag brukar klippa vår thuja och liguster lagom veckan före midsommar, har tyckt de behövt tas då. Ligustern tar jag en sista gång sent i september.

Mvh Carina smile.gif
Mikaela
Hej, jag har en fråga också, och hänger på den här tråden.

Jag planterade 15 Tujor för en månad sen och 3 till i går, dom var ganska ihoptryckta av hur dom varit packade. Kommer dom att "veckla" ut sig?
Jag får lust att dra ut grenarna som man gör med en plastgran, men det skulle nog sluta illa.

Mvh Mikaela
CyberJunkie
Hej!

Sen vår i GBG..?? Nu tro?? eller skall man vänta några veckor??

/Fredrik
MariaGävle
*Knapplån* (tjuvlånar trådskaparens tråd)

Hallå där alla kunniga =)

Har precis köp ett hus med tillhörande tomt. Runtom tomten så har tidigare ägare planterat thujor, de är ca 200st runt hela tomten som inhägnar tomten. Nu till problemet då, när var hur ska jag sköta detta buskar?? Hittade tom en ettikett på en av thujorna där det stor Brabant. Grejjen är väl den att tre fyra stycken är helt bruna, antagligen döda? Endel är glesa och endel är så täta och fina och höööga. Hur hög kan en brabant bli? Är det någon som har tips?
Kan försöka fixa lite bilder på dem...

ja som ni förstår så behöver jag all hjälp jag kan få tongue.gif
Cilla
Det du ska göra är att vattna, det är det viktigaste de första åren. 200 meter häck vattnar man inte manuellt, det som kräver minst tid för dig är att köpa en slang med hål i eller en "som svettas" och lägge längs hela häcken. Den kopplar du till vattnet i trädgårdsslangen och låter stå på.

Att det regnar hjälper men räcker mycket sällan fullt ut. Trots att det regnar varje dag behöver man oftast stödvattna.

Det är sent på våren man beskär tuja så det behöver du inte ta ställning till nu.
MariaGävle
Tackar för svaret Cilla!
Skönt att jag kan vänta med att ta ställning om hur jag ska ansa mina thujor biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon