Ja, du thujahäck kan vara mycket
olika stora plantor - från små bebisar ett par dm höga och såna som jag har satt som är 1.20 höga. Du säger inte hur stora plantor du har satt.
olika tätt planterade - den tätaste thujahäcken får man nog när man har tålamod med att sätta små plantor tätt.
olika sorters thujor - och de växer olika. Den som är den vanligaste som häckthuja tror jag är den som heter ´Brabant´. Är det den du har?
Det svåra med häckar av barrväxter är att de inte kommer igen på samma sätt om man klipper fel, som t.ex liguster som förlåter det mesta. Det första du ska tänka på, tycker jag, är att bestämma hur bred häcken ska vara. Det är lätt att göra häcken bredare, men svårt att få ett lyckat resultat om du får för dig att göra häcken smalare.
Jag sitter ju i samma båt som du med att forma en thujahäck. Och jag har lite olika häckgenerationer: en barnkammare som jag ännu inte rör alls, men som jag har planer för ska bli riktigt smal. Den mellanstora - som ännu inte har full bredd - här går jag och bryter bort sånt som sticker ut. Lite här och lite där, man lär sig snart rätt teknik, alltså inga stora grenar, utan små gröna "tussar". Om du tittar riktigt nära så ser du hur thujans grönska är uppbyggd och då förstår du att man kan bryta - inte dra - vid ett segment utan att göra någon skada, eller att det ser fult ut. Det kan man göra när man går runt i trädgården och ser nått - man plockar och ansar smått av sånt man ser.
Thujahäckar ska klippas sent på våren och första gången säsongen efter plantering och då med att man kortar in de sidoskott som vill växa utåt. Tänk så att du måste bygga häcken innifrån och ut i så motto att du ska göra den lite bredare till du har fått den bredd som du önskar. Tvärtom går inte. Kika in i en färdigvuxen thujahäck och se hur det ser ut innuti.
Om du ser nån snygg häck i närheten (ja, nu menar jag sån som växer runt trädgårdstomter

) så tveka inte och fråga folk i trädgården hur länge dom har hållit på tills de har fått grönskan så fin och om de har några knep. Era häckar växer med samma förutsättningar.
Tänk sedan på att häckar också är levande varelser som behöver omvårdnad. Vatten och gödning, att man tar bort ogräs att man tar bort ev tjuvskott av alm och lönn som smyger sig in mellan plantorna. En del tror att häckar ska kunna tåla hur mycket som helst, de ska bara växa. Men med omsorg blir häcken en snygg fasad utåt, den ger vindskydd, håller hundar och ungar innanför och skräp utanför och den ger utrymme till det privatliv man behöver - som att nypa sin partner i...häcken