Alexandra
Ska jag börja ta fram fjolårets amaryllis redan nu? Eller är det för tidigt? Den stod i vanligt fönster under sommaren och jag lät den vissna ner i slutet på augusti - den har stod mörkt och torrt i 2 mån nu......
Hälsningar
Alexandra
Emser
Det är väl helt upp till dig när du vill att den ska blomma. Vill du att den ska blomma lagom till jul så kan det nog vara lite tidigt nu. För när man väl har tagit fram dem så är min erfarenhet att de är rättså snabba att slå knopp.

Nu hjälpte det här inlägget inte så mycket kanske!?! wink.gif Men det är ju en åsikt iaf.
Alexandra
Men ..... det tar väl många veckor från det att man börjar vattna tills den blommar? Läste i SvD igår att det tar 5-6 veckor (lagom till 1:ta advent)! Jo det känns konstigt att ta fram löken redan nu när man fortfarande har sommmaren i färskt minne ..... rolleyes.gif
Hälsningar
Alexandra
Emser
blink.gif Inte mina, de tar sig på lite mindre än en månad!?! Ställer de ljust och vattnar rikligt. Med undervärmde i söderfönster...
anne
CITAT (Alexandra @ 24-10-2003, 16:07)
Ska jag börja ta fram fjolårets amaryllis redan nu? Eller är det för tidigt?  Den stod i vanligt fönster under sommaren och jag lät den vissna ner i slutet på augusti - den har stod mörkt och torrt  i 2 mån nu......
Hälsningar
Alexandra

tongue.gif Såg att trädgårdsmästaren börjat driva sina så sakteliga så det är nog inte helt fel.
Min fick fnatt och började växa i slutet av september men än har inget annat än blad kommit fram.

Mvh Anne
Alexandra
Tack för svaren! Få se hur många veckor den tar på sig - jag ska rapportera hur det går (om jag kommer ihåg det)......... Julkaktusen har ialla fall fått knoppar ........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon