ogräset
05-07-2009, 13:27
Hej igen
Nu har jag en ny fråga, hur ser fikonen ut när man skall skörda dom? Har några stycken en del är mjuka.
MVH Birgitta
Är frukterna mjuka, är det bara att skörda och njuta.
Alexander-VG-zon3
05-07-2009, 20:20
dom ska vara stora och mjuka nästan lätt övermogna så får dom bästa smak, inte mogna fikon smakar bäskt och inget alls medans riktig färska och mogna smakar sockrigt och gott.
färgen går inte att gå efter då det finns dom som är vita som mogna och dom som är svarta som mogna.
jag slänger mig in och ställer en fråga angående en fikonplanta jag köpte på Oasens blomsterhandel i Malmö. När jag hade planterat den tog jag loss den lilla lappen som satt fast och då såg jag att det stod att det ej var för konsumtion. Blev förvånad !!! Vad tror ni? Går det att äta fikonen???
Hos odlare längre söder ut, besprutas växter som fikon och citrusar. Så för att slippa bli stämda av sjuka amerikanare skrivedr man i förebyggande...
Dock räcker det med några regnskurar (eller en ordentlig dusch), så har bekämpningsmedlet försvunnit och det är riskfritt att äta!
Låter bra!!! De garderar sig med andra ord!
Alexander-VG-zon3
06-07-2009, 11:48
CITAT (4:an @ 06-07-2009, 09:39)

jag slänger mig in och ställer en fråga angående en fikonplanta jag köpte på Oasens blomsterhandel i Malmö. När jag hade planterat den tog jag loss den lilla lappen som satt fast och då såg jag att det stod att det ej var för konsumtion. Blev förvånad !!! Vad tror ni? Går det att äta fikonen???

och andra odlare skriver det på alla sina växter besprutade eller ej så det kan också vara en orsak.
ogräset
06-07-2009, 19:15
Hej
Tack för era svar då är det bara att äta och njuta.
MVH Birgitta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.