Pensionärskan
05-07-2009, 14:12
Vet någon vilken larv detta är?
Vår unga björk är så gott som kaläten. Hur bekämpar man larverna?[attachment=37555:bj_rklarver.JPG]
Jag vet inte vem detta är, men förutom att spola vatten, så kan man inte göra så mycket mera. Även om björken kalätas, så brukar den komma med nya blad ganska fort.
Gossen Ruda
05-07-2009, 20:27
Verkar vara larver till någon växtstekel, har dock ingen aning om vilken.
Kabbeleka
26-07-2011, 21:20
Det är precis sådana här larver vi har i vår ungbjörk på tomten. Jag ser att pensionärskan skrev och la in en bild för 2 år sedan men kanske någon har ett svar på vad det kan vara.... dessutom pensionärskan är jag intresserad av att höra hur det har gått med din ungbjörk. Hämtade den sig? Är den helt återställd? Vad tog du till för åtgärd?
Jag har försökt spruta med en såpalösning med en dutt t-röd i förhoppning att det ska bli helt ok med trädet men än så länge syns ingen verkan.
Kabbeleka med sin ungbjörk
För 2 år sen tror jag då hade massvis av våra björkar angrepp av larver, minns inte om de såg ut exakt så där, men grönaktiga var de.
Sen efter det har det inte hänt igen, björkarna ser jättefina ut så det var nog nåt tillfälligt angrepp.
Men jag tror det är såna här:
http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/73.html http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/vellin...rs-bjorkar.htmlHelén
Pensionärskan
02-08-2011, 11:43
Till Kurt och Kabbeleka: jag lät de små sötnosarna hållas och björken är helt återställd.
Till HelénE: tack för länkarna till artiklarna, skickligt att hitta dem!
Pensionärskan
Hej
Jag ska säga min förslag , du kan hämta dammsuga och suga larver. och du kan försöka borta skadad blad.
Björken kan hämta sig men de blir svaga .
H:Bassam
CITAT (Bassam @ 03-08-2011, 00:29)

Hej
Jag ska säga min förslag , du kan hämta dammsuga och suga larver. och du kan försöka borta skadad blad.
Björken kan hämta sig men de blir svaga .
H:Bassam
Dammsuga träden går väl bra så länge de håller sig till 2 meters höjd, men här har vi björkar som är höga som höghus så det är inte att tänka på.
Mina björkar som drabbades för 2 år sen visar inte heller minsta tecken på att de blivit försvagade, så jag tror nog det absolut bästa är att inte gör nåt alls.
Helén
Kabbeleka
03-08-2011, 13:42
Tack för tips. Jag fortsätter med att spruta vatten på trädet i fråga (och utimellan såpblandning) och hoppas på en fin (och skadedjursfri) växtsäsong nästa sommar.
Hej
Du kan spruta med hög tryck vatten men det är bra om du täcka marken för att du kan samla larver som ramlat.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.