Norrlandskan
05-07-2009, 15:03
Någon som har tips på hur jag blir av med rötter från all sly? Det är främst björk och sälg. Sälgens värsta rotsystem har jag med hjälp av fyrhjulsdriven bil dragit loss, men hur blir man av med ALLT? Att bara kapa bort ovan jorden är ju som att pissa i byxorna, det är varmt och skönt en stund, sen kommer baksidan. Dvs redan till hösten har jag tio gånger fler skott att kämpa mot.
Finns det kanske något medel att behandla kapytorna med som tar kål på hela rotsystemet???
GunnellF
05-07-2009, 15:17
Roundup är ju ett alternativ kanske, men jag vet inte om det funkar på sly. Har själv tagit kål på kardborre med hjälp av det men sly kanske är svårare. Annars undviker jag kemisk bekämpning, men ibland måste man...
Eco-plugg i stubbarna. De finns med antingen saltvatten eller roundup.
Tror att det finns ngt i trädgårdsaffärer som man kan ha på stubben eller borra ett hål och ha i ngt,är inte riktigt säker men tycker mig ha hört ngt om detta.Fråga på Granngården,Plantagen eller nån lokal trädgårdshandlare.
Hej!Jag hade mycket sly på min tomt och fick tipset att köpa eko plugg och det funkade alldeles utmärkt. Det tar lite tid men blir bra och är miljövänligt. Det är bara att borra ett litet hål, helst där den ursprungliga roten är slå i pluggen och vänta.
MVH Jhawa
Danne031
05-07-2009, 20:21
Frågan är hur gör man när det är smärre buskar som kommer upp? Alltså vi får decimeterstora klungor av skott som skjuter upp öööööverallt! Den troliga boven i dramat är ett par uråldriga oätliga prydnasdplommon träd.
CITAT (Danne031 @ 05-07-2009, 21:21)

Frågan är hur gör man när det är smärre buskar som kommer upp? Alltså vi får decimeterstora klungor av skott som skjuter upp öööööverallt! Den troliga boven i dramat är ett par uråldriga oätliga prydnasdplommon träd.
Om plommonen ändå inte är ätliga, kan du "plugga" direkt i dem, då stryker alla tjuvskott med på kuppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.