Viktorii
Hej!
Jag bor ute på landet i Skåne, och har inte lyckats hitta varken malört eller libbsticka. Finns det någon som kan tänka sig att sälja skott till mig?
heidi6
Hej! Rappnes/ulriskdalsslottsträdgård i solna utanför stockholm har olika sorters malört till försäljning i butik och även leverans. Kolla på deras hemsida, de har en stor nätkatalog. Dock var libbstickan slut, men äkta malört fanns (pratade i telefon med dem i veckan). Lycka till!
officinalis
Jag har Malört. Jag har dock ingen erfarenhet av att rota sticklingar från Malörten.
Red Top
Malört är lätt att så själv. Fröer finns att köpa hos bl a Rara Växter. De har även frö till libbsticka. Den kan vara lite knepigare att få att gro. Måste stratifieras.
officinalis
Jag har inte haft några problem alls med att få Libbsticka att gro och det helt utan stratifiering.
Det tog cirka 2 veckor från sådd till uppkomst i en temperatur på runt 20 grader.
heidi6
Jag har främst köpt fröer från impecta och froer.nu, de är seriösa och har hyffsade priser. Jag har precis handlat från Rara växter och tyckte att portot var lite väl dyrt, 70 kr, samt att man var tvingad att handla för minst 200 kr. Ska bli spännande och se när de kommer! Malörten var lite kinkig att få fram från frö, minsta torka så dog allt ut... men några har tagit sig. Det har tagit väldgt lång tid bara. jag hoppas att det inte blir allt för kinkigt att odla fram libbsticka (är lite rädd för att glömma den i kylen- "oj, vad är det här bakom falukorven?- ett halvår senare").
Eleena
Var i Skåne bor du? Jag har gott om malört (OGRÄS!!!) som spritt sig.
smuleborg
CITAT (heidi6 @ 07-07-2009, 14:23) *
Jag har främst köpt fröer från impecta och froer.nu, de är seriösa och har hyffsade priser. Jag har precis handlat från Rara växter och tyckte att portot var lite väl dyrt, 70 kr, samt att man var tvingad att handla för minst 200 kr. Ska bli spännande och se när de kommer! Malörten var lite kinkig att få fram från frö, minsta torka så dog allt ut... men några har tagit sig. Det har tagit väldgt lång tid bara. jag hoppas att det inte blir allt för kinkigt att odla fram libbsticka (är lite rädd för att glömma den i kylen- "oj, vad är det här bakom falukorven?- ett halvår senare").

Jag sådde libbsticka för ett par år sedan (febr-mars), den grodde (utan daltande) efter ett par veckor i rumstemperatur. Samma vår planterades den ut. Rejäl (milt sagt) planta idag.

Kanske går den att höstsås (utomhus)?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon