Full version: Pumpakött i massor
sanna
Hej!

Ägnar fredagkvällen åt att gröpa ur en jättepumpa. Stenkul. Det är ingen lek kan jag tala om...blink.gif
Hur som helst, jag undrar nu hur man lämpligast tillvaratar allt pumpakött? Det är litervis! Mat för ett helt kompani!

Lite tänkte jag redan ikväll köra in i ugnen och rosta och ha till fläskfilén, men kan man bara frysa in resten som det är?
Eller måste man förvälla det först?

Pumpaköttet är förresten ovanligt trådigt och torrt i år. Känns nästan lite frystorkat...visserligen hann jag inte få in pumpan före den första frostnatten, men det gick inte så långt ned på termometern, bara någon minusgrad...tror inte att den kan ha hunnit bli förstörd...eller hur mycket tål en pumpa egentligen? Någon som vet? Kan den redan vara förstörd?

Sammanfattning:
Kan man frysa in pumpaköttet obearbetat eller ska man förvälla det eller dylikt?

Hur länge isf?

Vad kan man sedan använda den frysta pumpan till? Antar att det förlorar spänsten...

Hur länge håller sig färskt pumpakött i kylen? Ska nämligen ha Halloweenkalas och tänkte bjuda på pumpapaj. Håller det sig en vecka i kylen, tro?

Ehh...var det något mer? Jo!

Har ni några goda pumparecept och tips att förmedla? Det handlar ju om ganska stora mängder mat som borde tas om hand på ett vettigt sätt...mer än att bara bli till fjantig Halloween-lykta, alltså...

Förresten, om någon är intresserad av denna hemska sed som ungarna tvingar mig att fira wink.gif så finns det schyssta pumpagubbemallar att hämta här

Ja, Happy Halloween får man väl (motvilligt) önska då...

Sanna smile.gif
Jennyn
Efter att ha fått groteskt många vintersqasch hoppas jag att jag har några bra förslag. Dels Tinas goda rostade pumpa (hittas enklast via SVTs hemsida, hör av dig om du behöver länken) dels ljuvlig pumpasoppa med potatis. gul lök, vitlök som kokas i grönsaksbuljong och mixas med chili, ingefära, lime- eller apelsinpress salt och peppar och serveras med matlagningsyoughurt, sweet chilisås och klippt koriander. (Hör av dig om du vill ha detaljerat recept, själv mäter jag aldrig.)

Jag kan nog komma på mera men nu måste jag nog gå och äta något.

Smaklig måltid önskar Jennyn
sanna
Hej Jennyn!

Pumpasoppan lät riktigt god! Behöver heller inte detaljerat recept, undrar bara hur mycket pumpa du tar i förhållande till potatis?

Sedan undrar jag hur du har sparat dina squash, som de är förmodar jag? Eller har du fryst in? Vet du om man kan frysa in pumpa/ squash med gott resultat?

Hälsningar Sanna smile.gif
Susanna
Hej!

Pumpa och squash går att frysa med hyfsat resultat. Skär i mindre bitar och förväll en minut i kokande lättsaltat vatten. En del av spänsten förloras men smaken är lika bra som innan. Och jag tar hellre min frysta squash än den färska man kan köpa, den brukar hålla ganska dålig kvalitet tycker jag!

Susanna
Jennyn
Lite mindre potatis än pumpa, då blir det lagom sött. Pumpa och vintersquash håller länge (flera månader) eftersom de har tjocka skal. Ideal förvaring är säkert svalt och torrt men jag har mina i rumstemperatur, eftersom matkällaren är för fuktig. Sommarsqash håller inte lika länge men mist en månad om det är fullmogna Yellow Crockneck squashar märkte jag i år. Jag har ännu inte provat att frysa squash men de flesta färdiga rätter blir helt OK, soppor fungerar såklart jättebra att frysa.

Nu är mitt förråd av färska sommarsquash slut för i år. Men stora gröna Buttercup vintersquashar pryder sin plats på hyllan i hallen och frysen är full med gula tefatssquash fyllda med mustig chilikryddad köttröra med mycket vin och smält ost.

Mums!

/Jennyn
sanna
Smask!

Tack för info, tjejer!

Sanna smile.gif
Hannele
Här finns massa recept: http://www.pumpkinpatch.se/recept.htm

Göteborgs-Posten i söndags hade fina tips också.
Lajo
När jag har fått pumpakött över brukar jag riva det fint på rivjärnet och blanda ner det i degen till matbrödet. Det blir otroligt saftigt och fint.
/Lasse
andreas i uppsala
har smakat på pumpafrön de smakar som nötter.jätte goda.köpte ett paket på någon örtagård i skåne.namet kommer jag inte igåg men det lätt som tierp.den låg lite norr om malmö och väster om eslöv tror jag.
mvh
andreas
Lajo
Andreas måste ha varit på Tirups Örtagård straxt väster om Staffanstorp. Rostade pumpafrön kan man göra lätt själv.

/Lasse
azofia
Jag gjorde pumpamarmelad, hittade recept på icas hemsida, det var väldigt enkelt och gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon