Ägnar fredagkvällen åt att gröpa ur en jättepumpa. Stenkul. Det är ingen lek kan jag tala om...

Hur som helst, jag undrar nu hur man lämpligast tillvaratar allt pumpakött? Det är litervis! Mat för ett helt kompani!
Lite tänkte jag redan ikväll köra in i ugnen och rosta och ha till fläskfilén, men kan man bara frysa in resten som det är?
Eller måste man förvälla det först?
Pumpaköttet är förresten ovanligt trådigt och torrt i år. Känns nästan lite frystorkat...visserligen hann jag inte få in pumpan före den första frostnatten, men det gick inte så långt ned på termometern, bara någon minusgrad...tror inte att den kan ha hunnit bli förstörd...eller hur mycket tål en pumpa egentligen? Någon som vet? Kan den redan vara förstörd?
Sammanfattning:
Kan man frysa in pumpaköttet obearbetat eller ska man förvälla det eller dylikt?
Hur länge isf?
Vad kan man sedan använda den frysta pumpan till? Antar att det förlorar spänsten...
Hur länge håller sig färskt pumpakött i kylen? Ska nämligen ha Halloweenkalas och tänkte bjuda på pumpapaj. Håller det sig en vecka i kylen, tro?
Ehh...var det något mer? Jo!
Har ni några goda pumparecept och tips att förmedla? Det handlar ju om ganska stora mängder mat som borde tas om hand på ett vettigt sätt...mer än att bara bli till fjantig Halloween-lykta, alltså...
Förresten, om någon är intresserad av denna hemska sed som ungarna tvingar mig att fira

Ja, Happy Halloween får man väl (motvilligt) önska då...
Sanna