Hej
Jag har köpt ett päronträd mest för skojs skull.Det blev Yleinen, är det nån som vet ngt om just detta träd som jag kan ha nytta av att veta.
På lappen som kom med står det att det blir 0-3 m,självfertilt,sött gulbrunt hushållspäron.
Jag skall ju plantera det skyddat och varmt för att det skall klara sig bäst och gropen skall vara stor och väldrännerad.
Det verkar vara en finländsk sort, men heter den verkligen bara Yleinen?
gladepetter
06-07-2009, 07:06
Det finska ordet Yleinen betyder "allmän". Är det sorten Olga som du köpt mån tro? Det är en härdig finsk sort.
http://www.fruktobar.net/paron/olga.shtml
Jan af Lisö
06-07-2009, 07:58
Det finns en finsk sort om heter Yleinen suomalainen päärynä, som jag misstänker betyder "Allmän finsk päron" ? Om det är ett päronsort som klarar sig i Finland så tror jag inte den behöver så mycket värme och omtanke, det klarar sig säkert i tuffa förhållanden.
Men att den skulle bli bara 3 meter förvånar mig, päron brukar ju oftast ympas på fröstam och då blir det stora träd, uppemot 10 meter.... Står det vad den är ympad på ??
Det står bara Pyrus com. Yleinen suomalainen päärynä
och sen den svenska text som jag skrev innan + den finska versionen
Får försöka plantera det så att det finns plats att växa.
gladepetter
06-07-2009, 12:28
För mig låter det som "allmän finsk päronsort". Men inte vad för vanlig päronsort du köpt. Det saknas en lapp? Är det svårt att kontakta stället du köpte trädet?
Jan af Lisö
06-07-2009, 17:01
Ja skulle gissa att Pyrus Communis är grundstammen, altså en fröstam, dvs trädet kommer att bli stort.
"Hushållspäron" skulle jag tolka att det inte är ätpäron (för då kallas de bordsfrukt, dessertfrukt eller ätfrukt) utan hushållsfrukt som är tänkt att användas i hushållet, t.ex till bakning, kompot eller konserver.
Jag vill faktiskt höja upp varningens finger, vill inte föstöra din glädje med du kanske har fått tag på 2.a klassens päronsort ?? Blir tråkigt att inse det efter 8-10 år, för så långt tar det normalt för päron at bära frukt.
Mitt förslag är att du till våren köper ympris av någon erkänd sort och ympar in i trädet (kanske lämnar någon gren med finska päronet för att veta vad det blev ?) !!
Ungefär vad jag räknade med,var mest ute efter "matpäron" som jag kan använda till lite allt möjligt,gillar nämligen att pröva olika nya recept på allehanda ihopkok :=)
Hur stort tror du att det blir??Tänkte mest på var jag skall plantera det så att jag slipper såga ner det sen :=)
Jan af Lisö
07-07-2009, 07:32
Skulle uppskatta att päronträden på fröstam blir mellan 8 och 10 meter höga, diameter kanske 4-6 meter, päronträden växer ganska upprätt jämfört med äppelträden. Men det är lite sortberoende, jag vet inte så mycket om just denna sort.
Du kan ju alltid skicka e-mail till Blomqvists Plantskola och fråga om han vet något mer just om din sort. Han har skrivit en bok om äpplen, så han kanske forskar om päron också ??
http://www.blomqvistplantskola.com/index.php
Tack för all hjälp jag fått!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.