anteboy
Hej!

Tänkte vända mig till er experter med mitt problem. Jag har egentligen inte så stor koll på att odla men har försökt mig på en lite köksträdgård som mestadels står på den inglasade balkongen.

Nu har jag fått något vitt på ett antal blad på flera olika växter, första kortet är från en Myntaplanta. Dessvärre plockade jag bort nästan alla blad innan jag kom på att jag skulle skriva ett inlägg men det syns ändå OK på bilden.
Andra bilden är koriander. Det är mer gulaktiga fläckar men ser ändå liknande ut tycker jag.
Tredje och sista är Basilika och där tänkte jag även fråga er varför bladen blir mörkgröna och lite "lädriga" typ.
Jag hade liknande (vita) fläckar på min Timjan men eftersom det hade spridit sig så mycket och inte såg speciellt aptitligt ut slängde jag den. Gräslöken likaså...

Någon som vet vad det kan vara och vad man kan göra åt det så är jag jättetacksam! Har nog vattnat lite för mycket senaste tiden tror jag men med denna värmen som varit har jag varit rädd att de ska torka ut. Kan det ha något med det att göra?

Många tack på förhand!
//Andreas
GunnellF
Kan det vara så att det blivit vattendroppar på bladen när du vattnat?
Åsa, mälardalen zon 2
Basilika: Det är normalt med lite tjockare blad på basilika (speciellt på lite äldre blad) när man odlar den själv det är bara i konstljus i växthus som bladen blir ganska tunna och ljusare gröna. +Jag tycker de där lite brunaktiga ytorna liknar hur det ser ut när man har trips på plantan.

Koriander: Kan vara någon bladfläcksvamp typ septoria, även persilja får lätt såna men det är inget farligt att äta bladen, och koriander skördar man ju ofta av under bara några veckor sedan är plantan förbrukad (ifall man inte ska odla för fröskörd) så skörda av den tills det är dags att slänga den.

Mynta får väldigt lätt mjöldagg på en inglasad balkong, ifall fläckarna är vita och mjöliga och man kan stryka bort en del med fingrarna är det troligt det. (många fleråriga kryddväxter som mynta, rosmarin, timjan, temynta, lavendel och liknande gillar ofta inte balkongodling och då blir de lite sjukliga och får lätt mjöldagg)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon