Är det någon som har odlat Penstemonen Husker red långt norrut? Impecta angav zon 4-6 och det gick fint att så, jag har massor av fina plantor - men övervintrar de i zon 5-6?
Margith
05-07-2009, 19:00
Den övervintrar utan bekymmer hos mig i zon 6.
CITAT (Margith @ 05-07-2009, 20:00)

Den övervintrar utan bekymmer hos mig i zon 6.
Spännande,

undrar om den kommer att blomma år ett, den växer då bra. Jag ha planterat ett par stora grupper, tycker att rödbladigt är fint.
Hos mig med blåsigt lite fuktigt kustklimat i z 5 överlever den i en väldränerad grusrabatt men den är som bäst första året. Sår man den tidigt och driver den under lysrör så blommar den år ett.
/Anki
Hmm, jag som tänkte mig dem som långlivad stomme i rabatten vid växthuset, då kanske jag får tänka om

.
Men kul om de blommar i år, jag sådde tidigt och drev under högtrycksnatriumlapa i garaget innan växthuset "öppnade".
Nej, nej…..tänk inte om. Du måste absolut prova. Det kan ju gå jättebra hos dig.
Det kan vara läget, jorden eller att de helt enkelt inte gillar mig som gör att de inte går så där jättebra hos mig. Hos Margith verkar den ju gå jättebra.
Jag gillar den så pass mycket att jag sår den varje år för at få en ordentlig rugge.
/Anki
Den är lite halvkinkig här hos mig i zon sju oxå fast vi har rejält snötäcke. Inte så den helt går ut men ofta kommer inte alla plantor tillbaka. Håller med anki att den är finast första året. Men visst ska du prova, det verkar ju inte vara bara zonen som avgör hur den trivs.
/Åsa
Jag måste hålla med Anki om att de är finast första året. Hos mig är de för höga och rangliga och faller omkull i år. Tror att de åker ut till hösten....gillar inte sånt som behöver stöd....
Men som sena ettåringar Absolut!!
//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.