|
--> *Nybörjare* <-- Hej alla gada! De här året fick jag ansvaret över vårt växthus, vilket jag tog på fullt allvar. Så nu odlar jag alla roliga växter jag kunde hitta på plantagen och plantskolor.  Det blev bla: vatten-,galia- och nät melon, majs, physalis, tomat, chili och lite annat smått och gått. Mina vattenmelonplantor har stått läng och trampat utan att det har hänt så mycket fram tills nu... Och oj,oj, oj.. säger jag bara vad de växer! Wohoo, jag klarade det Men nu har mina fem plantor (vissa mer, vissa mindre) skickat iväg två rankor/själkar var, och fler är på gång. Allt detta i mitt lilla växt hus, haha det kommer aldrig att gå..  Nybörjarfel har jag hört.. Men nu är huvudfrågan: kommer mina plator orka göra meloner när dem har så många rankor i gång samtidigt? Ska jag beskära dem? Ta bort vissa? Eller har ni några andra tips jag behöver veta? Är det lättast att pollinera på visa speciella ställen? Längst ner? Tack till alla som tar er tid och vill hjälpa mej och mina meloner. //Anton --> *Nybörjare* <--
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2009, 09:42
Det är bladen som samlar in energi för att plantan ska orka (fotosyntes) så den orkar inte mer för att man klipper bort rankor. Man kan binda upp rankorna så tar de mindre plats. Det är bara honblommorna som ger frukter och man pollinerar dem där de hamnar på plantan oavsett om de sitter långt ner eller högst upp..
Ok, tack så hemskt mycket! Har verkligen tagit det till mej och ska även göra så. Band upp rankorna idag, och vilken tid det tog Åter igen ett jätte stort tack =)
blomkronan
08-08-2009, 09:51
Var just i mitt växthus och jag har nog gjort samma nybörjar fel  sökte på beskära melon och hitta denna tråd... Åsa eller någon annan som kan svara jag har en följd fråga... om man inte ska klippa av rankorna ska/kan man plocka av frukter för att ge mera kraft? Min planta har 8 rankor som blommar som fullt minst 50-60 blommor. Nu är det ju inte mycket kvar av säsongen och det vore ju kul att få åtminstone EN melon. Ska jag plocka av blommorna????? Bild från den 26/8 nu är den dubbel så stor! [attachment=39911:DSC02239.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
08-08-2009, 10:05
Nej du behöver inte göra någonting mer än att kanske hjälpa till att pollinera de få honblommor som kommer (de flesta blommor som kommer på melon är hanblommor och de bildar inga frukter). Skulle man råka få många honblommor och alla skulle bli befruktade så brukar plantan själv abortera en del frukter.
blomkronan
08-08-2009, 13:28
 Åsa för ditt svar. Jag låter den vara... att sköta sitt jobb själv Jag har nu satt upp alla rankor och vet ni vad jag hitta  en frukt Den hade gömt sig under allt (Jag har inte vattenmelon det är en nätmelon) [attachment=39915:DSC02486.JPG] [attachment=39916:DSC02484.JPG] ps. Har ni sett Löpsedeln på Expressen idag.... Värmen stannar till i höst
Jag får gratulera =D Wohoo, äntligen blir vädret som man vill ha det =)
blomkronan
10-08-2009, 09:09
CITAT (01550n @ 10-08-2009, 09:31)  Jag får gratulera =D Wohoo, äntligen blir vädret som man vill ha det =) Jag hade en vattenmelonplanta... men den dog! nästa år ska jag köpa två planter så jag inte blir utan Vore kul och se bilder från dig sen... för om värmen stannar som expressen sa... kan du ju hinna få frukt
Absolut, det är väll inga problem att slänga upp lite bilder från burken... Här är dem! Mina kära små plantor Kommentera gärna! Här har vi min pluggbox, därifrån allt liv en gång börjat! Jag blir helt tårögd  PluggBoxen fick dras med upp till landet (på bilden) när jag inte var hemma.. Jag sådde: Vattenmelon, galiamelon, morötter, rödbetor, majs, sockerärtor, chili, smultorn och blomkål =) [attachment=40134:DSC03499.JPG] Mer bilder i mitt nästa svar (fick inte plats med mer)
Sedan var det dax att planera hur alla dessa 48 plantor, pluss ytterligare fler skulle få plats  Men tyvärr så har jag ingen bild på min fina skiss i riktig skala  *NÖRDIGT* Menmen.. så här såg det ut efter kanske en och en halv - två veckor. Och ja, jag har satt på pet flaskor i växthuset [attachment=40135:DSC03630.JPG] To be continued.. Som ny börjare som jag är fick mina plantor för mkt vatten och för nära så det blev en stamröta på min gurka som jag faktiskt hade KÖPT! Var nere i skåne en sväng och hittade en fin nät melon planta, säkert 50 cm hög, 20:-. Som klippt och skuret =) Men jag trodde att kylan hade tagit plantorna och inte stamrötan så jag grävde ner pet burkar syllda med vatten för att hålla temperaturen på natten samt ställde in X antal hinkar med vatten som skulla bli varma under dagen och även dem hålle temperaturen. Efter att mina galiameloner hade dött tog jag extra mycker vara på de sista fröna och drev upp dem längra innen dem sattes ut: [attachment=40136:DSC03625.JPG] Fortsättning!! Det växte och frodades innan jag till slut fick lön för mödan! Min första ärtskida var klar=D Senara växte det fint fint och jag skördade min första majs för en vecka sedan =D [attachment=40137:DSC04023.JPG] Även min blom kål skördades men hade tyvärr gått för långt och gått ut i blom och börjat röttna  [attachment=40138:DSC04013.JPG]
Blomkåls-aset rentutsagt gav mej ingenting att äta förutom en massa ohyra som just nu håller på att ta knäcken på ialla fall en av mina chiliplantor Kollar man in i växthuset idag så är det lite mer djungel än så här xD =D =P [attachment=40148:DSC04005.JPG] Så här såg en av mina 4 meloner ut för ca en-två veckor sedan... Har även lyckats pollinera en galiamelon nu och den är helt luden [attachment=40149:DSC04004.JPG] Kommentera gärna och lääg upp bilder =) Ha d fint!
blomkronan
12-08-2009, 08:18
VA ROLIGT att se att det kommer melon och såååå stor redan Hade du alla dina sådder i EN pluggbox  smart... det gäller bara att alla frön vill gro så man kan nyttja alla pluggar. Tog du dina frön från frukt eller köpte du fröpåsar? Att odla majs i växthuset... var något nytt  Var bor du? Nästa år kanske du kan sätta utomhus så du får plats med mera i växthuset  Har du någon gurka? eller tomat? Tråkigt att blomkålen inte gick att äta  Att bespruta grönsaker vill man ju inte... Men jag läste ett tips någon stans att man kunde spruta med nässelvatten på planterna om man får ohyra Men man ska visst göra det hela tiden i förebyggande syfte har ohyran kommit så kan det vara svårt att få bort. Ett tips till nästa år  Vad långt din melon har kommit  Min har dubblat sin storlek sedan jag tog fotot för några dagar sedan... dom växer fort [attachment=40226:DSC02528.JPG] Det är ju sååååååååååå kul med odling  härligt att se när det växer. Om du inte har gurka i ditt växthus... måste du sätta det nästa år [attachment=40227:DSC02520.JPG] Jag har skördat minst 15 st så här stora gurkor nu under en månads tid och minst 10 till finns klara för att skördas, den gurkan smakar VERKLIGEN gurka  Hur smakade din majs
Åhh, vad roligt att du oxå lade upp bilder. Jag får vekligen tacka och njuta när jag ser dem Japp, jag sådde allt i pluggboxen i början. Men majsen har ju enorma frön i förhållande til chilin så majsen kom ju upp säkert en vecka tidigare.. men det var bara att putta upp just dem plantorna och plantera den. Så det var inga problem alls!  Jag köpte alla mina fröer på plantagen och någon handelsträdgård. Hur gjorde du? Var köpte du dina fröer och hur drev du upp dem? Jag bor i en liten håla som heter lindome strax söder om Göteborg. Imellan gbg och Kungsbacka kan man säga. Men det gick alldeles utmärkt att odla majsen i växthuset ända tills den slog i taket  Måste bara säga att stammen på majsen övergick från stam till något ännu tjockare! HAR ALDRIG SKÅDAT SÅ STOR OCH STARK MAJS! (ok, jag har aldrig odlat det innan heller men på dem man har sett som har odlat på fri land går inte att jämföra!) Mina största har 2 majskolvar per stamm, riktigt stora som du ser på bilden! *stolt* Var nere i skåne och hittade ett packet med majs som hade kommit upp (8st, ca 40 cm höga) för 20 kr! Dem planterade jag på friland men dem blev ganske ynkliga fast det berodde nog på deras förkultivering. Majsen var otroligt god! Sockermajs. Den var söt som socker Jag delade den i en massa bitar och kokade hälften i ca 2 min och hälften i 8 men jag måste säga att denvar bäst när den bara var kokad i 2 min! Jag hade en gurka som skulle vara resistent mot mjöldagg men istället fick jag stamröta pga att jag vattnade för nära stammen... Nybörjarfel.  Läste senare att det bästa är att h kvar den i krukan och bara skära av bottnen och sedan bara sätta den bottenlösa krukan på marken där su ska ha den och sedan bara vattna på marken där den står. Detsamma gäller för allt som kan få stamröta Bra tips!Har även en busktomat som blev så tung så den knäcktes. Jag måste säga att melonerna har tagit alllt mitt intresse! För det är ju sååå ROLIGT! =D Det var en rikigt kraftig gurka du hade! Ska köpa en fröpåse med 100% femenina gurkfrö från impecta nästa år. Köpte en påse jordnöttsfrön från impecta.se Och en av dem har hittils kommit upp! Det är en växt att rekomendera! Snabbväxande, god (förhoppningsvis), bladen stängersig på kvällen och det känns som den lever när den i princip rör på sig Vad odlar du mer i växthuset och var bor du ? Tankar på vad du ska odla nästa år? Ha d fint!! //Anton Ps. Tror jag ska skörda min första melon nu någon da =D
blomkronan
17-08-2009, 08:17
Jag har ingen pluggbox men nu efter att ha läst mycket om den ska jag nog skaffa mig några, det verkar så mycket lättare att hålla jämnare fuktighet på sådden med dom och så tar inte sådden så mycket plats. När jag driver upp fröna har jag dom ju inne i rumsvärmen när dom kommit upp en bit och det är dax för den första omplanteringen får dom flytta ut i min bod som jag håller 15 grader i. I växthuset i år har jag Gurka, tomat 8 sorter, ville testa vilken sort jag tyckte om, nästa år blir det färre sorter. Nätmelon, kiwi, 4 sorter basilika, 3 sorter timjan, en uppstammad rosmarin, fikon, några pelagonier och en jakaranda som jag fått av MariaS. Jag odlar tomaterna, gurkan och melonen i Ikeakassar, Det blev för dyrt att köpa hinkar till allt+det skulle inte fått plats. Istället planterade jag tre i varje kasse som rymmer ca 70 liter jord, eftersom dom är fyrkantiga kan jag trycka ihop dom så dom inte tar så mycket plats  Gurkorna. Två planter köpte jag i våras dom fick jag gurkor på tidigt, 3 planter hade jag satt frö på dom kom senare... Mjöldaggen började på dom köpta plantorna för kanske en månad sedan, nu har det spridit sig till mina frösådda men inte så mycket. Jag har köpt nya frön från impektra som har kommit redan, jag håller mig nog till frösådda nästa år. Tomaterna köpte jag färdiga 15:- plantan därför blev dom så många  jag kunde inte välja så det fick bli en av varje, tyvärr så kom dom ut alldeles försent i vår i mitten av juni satte jag dom i växthuset, nästa år ska jag driva upp dom själv och sätta på värmen i växthuset så jag kan sätta ut dom tidigare. Utanför växthuset har jag chilin 16 olika dom verkar trivas där så dom får nog stå där nästa år igen, jag tänkte övervintra dom även paprikan dom är ju fleråriga ställer dom i boden 15 grader. Vi tycker om paprika i vår familj så det ska jag sätta mera nästa år och då får dom bo ihop med tomaterna i en ikeapåse. Jag bor i en förort till stockholm zon 2-3 Växthuset har 16 mm kanalplast så med bubbelplast på insidan i vinter kan jag övervintra kryddorna och änglatrumpeterna där tror att jag ska kunna hålla 5-10 grader där inne. Gurkorna på var sida om dörren, sedan tomater. Längst in två små jordbäddar med det som ska få övervintra där inne. Kryddorna, kiwin och fikon. [attachment=40625:DSC02487.JPG] Oj det här blev långt... måste sticka till jobbet nu. Vilka planer har du för nästa år?
HejHej! Tänt att få ha en bod som är så varm Oj oj oj, hur har du kunnat få plat med så mycket =) Men det var väldigt smart med ikea kassar! Använder dem till mkt som bla bära ved i, tvätt, osv inte inte har jag tänkt på det.. Bra tips! Sånt gillar vi skarpt! Vänta lite här nu! ÄR CHILIN FLERÅRIG!!!! Hur fungerar det? vissnar den ner och kommer ny eller "stannar den i växten"? Funderade nämligen på att göra ett experiment med att gräva upp ina och sätta dem i krukor inne och se om dem överlever... men nu ska jag alltså sätta dem i ikeakassar och övevintra dem i garaget!!!! Kräver dem mkt sol? Yepp, ville oxå ha paprika nästa år mn jag kunde inte hålla mej så jag köpte frö(Spetspaprika) och planterade nu innomhus =P Och nu har dem kommit upp  Både paprikan och jordnöten! Om jag får några jordnötter nu frammigenom kan jag ju skicka några till dej om du vill driva upp dem =) Ivårt växthus är det vanligt glas så det är ungäfär lika kallt som ute när det är kallt men varmare än ute när det är varmt... Men vi bygde nytt altantak med kalanplasst nu i helgen så det blev några små bitar över jag tänkte ha som drivbänkar på landet =) Men hur håller du varmt fär ute i växthuset? Kiwi.. då måste man ha han och hon planta va? Nästa år blir det:Meloner så klart.. En rysk sort tror jag från impecta, nästan allt kommer nog bli från impecta.. 100% Femenin gurka Den övervintrade chilin =) Majs, fast utomhus, i mängder nästa år =D + Minipop Smultonspenat någon mer melonsort paprika som jag har inne nu Vildtomat Någon form av bönor / ärtor +Nått jag inte vet =P Men jag är sugen på typ något större som ex Kiwi, periska eller något likanande(?) Det vanliga, morötter, rödbetor, citronmelis, dill, persilja, gräslök, timjan, osv Själv? Planer inför nästa år, fler bra ideér? Ps. Åt min första melon i tisdags!! Den var himelskt god! Tyvärr lite för tidigt tagen =/ 800g. Ha en bra dag!
blomkronan
19-08-2009, 23:33
Chili och paprika är flerårig i andra länder... men bara för dom inte klarar av att stå utomhus i sverige året runt, säger man att chili och paprikan är ettårig i sverige. Ställ dom svalt 10-15 grader med lite belysning och lite vatten. Jag övervintra mina i små krukor (inte behöver du ikea kassar då) Först hade jag dom i rumsvärmen i vardagsrummet men märkte att dom inte trivdes där, då tog jag ut dom i boden och dom tappa nästan alla blad och såg bedrövliga ut... när risken för frost var borta satte jag dom ute på friland dom tog sig snabbt och idag har jag massor med chili på. Det skumma är att den ena chilin hade röda frukter förra året i år blev dom svarta  Köpte den "namnlös" på plantagen. Det stod "ätbar chili" på lappen Jordnötter vore jätte kul att prova  Ja om man vill få frukt på kiwi ska man ha en hane och en hona, men jag har satt frön från köpefrukt, så jag kommer inte få frukt
blomkronan
19-08-2009, 23:46
Oj vad meloner växer fort... nu är min så här stor  [attachment=40756:DSC02681.JPG] Så här gjorde jag med ikea påsarna... [attachment=40757:DSC01982.JPG] Jag hade en massa lister så jag spika ihop en ram, något mindre än påsens "hals", med häftpistol häftade jag fast påsen. När jag fyllt påsen med jord vilar ramen på jorden så den inte faller ihop. Vatten rinner ur påsen...den är inte tät så det är ingen risk för att rötterna står i blöt. På hösten när det är dax att städa ur växthuset häller jag ut jorden i grönsakslandet och "krukan" (påsen) tar ingen plats att förvara över vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|