Full version: Bladen på gurkan....
JennyJak
Bladen på mina gurkor ljusnar....vad beror det på?. Har gödslat...kan det ha varit värmen? Annars mår dombra....växer sakta men det har ju varit rätt kallt innan värmen slog till......
01550n
Är väldigt grön på området (trumvirvel för ordvitsen =P) Men tror att det är stamröta, vattnar för nära stammen.

OBS att jag är nybörjare!!! Första år jag har växthus. Min gurka dog =/
Eva 33c
CITAT (JennyJak @ 05-07-2009, 22:19) *
Bladen på mina gurkor ljusnar....vad beror det på?. Har gödslat...kan det ha varit värmen? Annars mår dombra....växer sakta men det har ju varit rätt kallt innan värmen slog till......

Om gurkor blir utsatta för låga temperaturer (under 15 grader) speciellt under en längre tid (tex en vecka) så stannar de i tillväxt. Sen tar det ett tag innan de kommer igång även när det blir varmt.
Pga av vi skulle resa bort planterade jag ut mina gurkor i jordbäddarna växthuset under den där kalla och regniga veckan före midsommar. Eftersom man aldrig vet hur vädret blir så stod dörren på "halv-glänt". Trots fläkt i växthuset kunde jag se att de blivit "köld-skadade" när vi kom hem och först nu tycker jag de börjar ta lite fart igen. Så jag gissar att det är nåt liknande som hänt dina gurkor.
Vid stamröta ruttnar stammen vid jordytan, du kan ju kolla hur plantorna ser ut där. Det är lättare att få stamröta när det är kallt, eftersom plantorna inte förbrukar lika mycket vatten när de står stilla i tillväxt så jorden blir kall och blöt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon