grillbryggan
05-07-2009, 22:33
Jag tänkte bygga en pallkrags "park" inför nästa års säsong. Jag funderar över vad jag skall fylla dom med. Jag har inte lust att köpa all jord till detta projekt. Jag har obegränsad tillgång till hästskit. Skall man anlägga dessa redan till hösten och liksom förbereda dom inför nästa säsong. Jag tänker att man kan fylla på rejält med hästskit i botten. Ovanför det kompost/trädgårdsavfall/gräsklipp och till sist kanske lite köpejord. Eller är det bättre att vänta till våren och då blanda sin lilla coctail? Kan denna blandning fungera och är det någon som har ett bra recept på hur mycket av varje man bör blanda? Alltså hur stor andel hästskit etc......
Preussen
06-07-2009, 09:05
jag hade väntat till våren med att blanda groggen. då kan du ta nytta av den värme som gödslen alstrar i sin nedbrytning. sen beror det sig på vad du ska odla. potatis och rotfrukter behöver inte den mängd kväve som finns där i.
Om du har tillgång till fäsk hästskit, så kan du ju göra en kompostlimpa, nu i höst, så har du färdig jord till våren
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...=13&t=12302
Jan Lindgren
06-07-2009, 18:26
Hej!
Eftersom jag har mycket ogräsfrö i min hästgödsel så lägger jag den i botten och täcker med ett lager kalkad torv blandad med lite grus. Växterna skickar ner rötter tills de hittar lagom mycket näring och vatten.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.