Ent
Hej!

Jag tänker börjar odla massor av "Aloe barbadensis miller". Jag undrar om det är någon som har något tips på vart jag kan få tag på den växten.

Bör jag odla den från frö, stickling eller köpa hela plantor? wub.gif

Jag är rätt ivrig att komma igång med att använda den så jag vill inte vänta allt för länge. Är det någon som kan rekommendera något bra ställe att köpa Aloe barbadensis miller här i Sverige (jag bor i Umeå) eller kan jag få köpa av någon här på Odla.nu forumet?

smile.gif
annaviktoria
Aloe barbadensis är den vanliga Aloe vera, och den finns på många ställen. Men se upp, för alla plantor namnade som Aloe vera är inte Aloe barbadensis, eftersom många handlare sätter Aloe vera som namn på alla möjliga sorters aloe.

Jag köpte en planta och inte frö... Ville ha en stor en ganska snabbt.
Ent
CITAT (annaviktoria @ 25-10-2003, 09:32)
Aloe barbadensis är den vanliga Aloe vera, och den finns på många ställen. Men se upp, för alla plantor namnade som Aloe vera är inte Aloe barbadensis, eftersom många handlare sätter Aloe vera som namn på alla möjliga sorters aloe.

Jag köpte en planta och inte frö... Ville ha en stor en ganska snabbt.

annaviktoria, tack så mycket för tipset om lömska Aloe's. Vilken tur jag har att den verkar så vanlig, för när jag letar på nätet hittar jag verligen inget ställe som uttalat säger att det är Aloe barbadensis miller som dom säljer.

Men hur vet man om det är en äkta Aloe barbadensis miller eller om det är en felbenämnd planta? Finns det några säkra tecken som man kan gå på?
Ingrid på Västkusten
Aloe 'vera' är ganska vanlig i handeln, den har nästan runda suckulenta blad. Annars sätt ut en annons på Odla.nu i köp byt å sälj..alltså inte detta här forumet utan gå in där via startsidan istället.
Ingen säljer den som A barbadensis utan 'alla' säljer den oftast som A vera

Sean gör det inget vilken aloe man har faktiskt då alla aloe innehåller det aktiva ämnet det är bara extra åtkomligt i A'vera' .

Ett tips - lär Dig hur den ser ut så kan Du fynda i handeln där den emellanåt dyker upp 'onamnad' :-)

Bra kaktus och suckulent-länk;

www.cactus-mall.com

Där kan Du köpa den på bl a postorder( via nån av de kommersiella länkarna)

Hälsar ingrid
Ent
Ahhh! Det fanns så man kunde köpa där - hur bra som helst! Tack så mycket! biggrin.gif

Jag har hört att bladen håller sig ganska bra ifall man slår in dom i folie och förvarar dom i kylen, men är det någon som vet ifall man kan göra sin egen gel utav Aloe vera bladen?

Finns det kanske något ännu bättre förvaringssätt om man vill använda Aloe veran för torr hud?
Ingrid på Västkusten
Enklast är faktiskt att använda aloen som den är, bara att trycka ut den och visst håller den sig länge i kylskåp, den är ju som vilken grönsakk som helst .-)))
. Att göra gel - hmm då skulle jag köpa aloe-extraktet istället ifårn typ www.crearome.se som dessutom säljer receptböcker, ingredienser för egen hudvård etc etc.
Innan Du förköper Dig där - kika först på denna siten;

www.shenet.se

där får du många tips ( gratis)

Hälsar ingrid
MadeleineB
Hej!
Jag vet inte riktigt vad du menar med att "göra egen gel" - du får ju ut färdig gel från bladen när du bryter av dem. Är det kanske konservering du tänker på, alltså hur du ska bevara gelen när du har fått fram den?

I så fall: jag håller helt med Ingrid att det är bäst att använda den direkt från bladet. Men under tiden du håller på med en "behandling" och har gele kvar i bladet, kan du lägga in den i kylskåp, kanske i folie men hellre i en glasburk, så slipper du risken med aluminium.

Hälsningar
MadeleineB
Ingrid på Västkusten
Och itne för länge i kylskåpet- elaka bakterier finns överallt och det vill man itne smörja på sig - ev t o m i brännsår.
Färsk är bäst - elelr konserverad på riktigt. Bara för att det inte syns bakterierna innebär det itne att de inte finns.

Hälsar Ingrid
Ent
Tack för länkarna och tipsen.

En sak jag undrar och som jag inte hittade på shenet är vilket konserverings ämne man bör använda om man vill konservera (http://www.shenet.se/ravaror/aloegele.html)gelén/saften. Vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon