|
Full version: VEGETARISK MAT
Har idétorka!! (Nästan) nybörjare som jag är inom området. Äter fortfarande fisk men mindre och mindre kött. Mycket av det jag lagat förut i ca 30 år är ju kött eller fisk i så känner mig så ovan med det här "tänket". Ena sonen har varit hemma några veckor nu och lagat mest vegetarisk mat och jag mår så bra av den maten har jag kommit på, så vill lära mig massor på en gång ....... Är så nyfiken varför just du är vegetarian också (om du nu är det förstås)!? Berätta om du vill.......... [attachment=37586:Levainbr...rminskad.JPG]).
Biggan_
05-07-2009, 22:57
Chamomille
05-07-2009, 23:07
Äter du skaldjur?
Biggan: Tack, ska titta igenom allt lite noggrannare i morgon
Chamomille: Jag äter skaldjur och fisk fortfarande och tänker nog fortsätta med det
Chamomille
06-07-2009, 00:10
Köp en smördeg. Lägg den i en pajform. Hacka massor av purju och lägg i. Sen ungefär 1 dl vardera av kräftstjärtar, räkstjärtar samt surimi. Sen vispa ihop 3 ägg, 3 dl grädde, riven parmesanost, en burk bonjour vitlök salt och peppar och häll över alltet. In i ugnen 175 grader tills den får färg. Smaskens.
För det första är det väl oviktigt ifall hon äter skaldjur och liknande eftersom hon frågade efter vegetariska recept. För det andra så äter man som vegetarian inte de flesta ostsorterna, inte ens som lakto-vegetarian. Då har hon ännu mer att sätta sig in i, så att undvika ost i recepten är nog lättast. Du har några receptsidor där du kan kolla också. www.vegomums.com, http://www.vegetariskt.com/, http://www.gronmat.net/ är några. Men som lakto-ovo-vegetarian behöver man ju knappast begränsa sig. Det är bara att vraka och välja mellan de vanliga recepten och ersätta köttet med vegetariska köttsubstitut. Här är en tråd i forumet med några av mina favoriträtter som jag skrivit ner. Det är mycket jag tänkt lägga till och ändra i den men det har inte blivit av: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=81180.
Chamomille
06-07-2009, 09:38
CITAT (Nauti @ 06-07-2009, 10:00)  För det första är det väl oviktigt ifall hon äter skaldjur och liknande eftersom hon frågade efter vegetariska recept. För det andra så äter man som vegetarian inte de flesta ostsorterna, inte ens som lakto-vegetarian. Då har hon ännu mer att sätta sig in i, så att undvika ost i recepten är nog lättast. Du har några receptsidor där du kan kolla också. www.vegomums.com, http://www.vegetariskt.com/, http://www.gronmat.net/ är några. Men som lakto-ovo-vegetarian behöver man ju knappast begränsa sig. Det är bara att vraka och välja mellan de vanliga recepten och ersätta köttet med vegetariska köttsubstitut. Här är en tråd i forumet med några av mina favoriträtter som jag skrivit ner. Det är mycket jag tänkt lägga till och ändra i den men det har inte blivit av: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=81180. Men, skit i osten och smöret och grädden då.
CITAT (Nauti @ 06-07-2009, 10:00)  För det första är det väl oviktigt ifall hon äter skaldjur och liknande eftersom hon frågade efter vegetariska recept. För det andra så äter man som vegetarian inte de flesta ostsorterna, inte ens som lakto-vegetarian. Då har hon ännu mer att sätta sig in i, så att undvika ost i recepten är nog lättast. Hur vet du att de flesta vegetarianerna inte äter ost?
CITAT (Ralf @ 06-07-2009, 10:47)  Hur vet du att de flesta vegetarianerna inte äter ost? För att man i de flesta ostsorter använder animaliskt kymosin(från kalvmage) som aktiv ingrediens vid osttillverkning. Det finns som sagt ostsorter med vegetabiliskt ystenzym som går bra att äta som lakto-vegetarian.
Platinum
07-07-2009, 21:53
Nått som är gott är raggrakor, ett litet mixrecept kan man säga Blanda en mini-pannkaksmet, typ två ägg, två dl mjölk, fyra dl vetemjöl mixa ihop tillsammans med salt och grovmalen svartpeppar. Riv 6-10 potatisar (beroende på storlek) grovt och kläm ur det mesta av vätskan efter du rivit dem, riv en gul lök....blanda ner det du rivit i pannkakssmeten. Klicka ut pannkakspotatisgegan i stekpanna med smör (alternativt rapsolja) och fräs gyllenbrunt på båda sidor = Raggrakor a la mig. Jag tycker de är goda med fläsk, men mamma som inte får äta annat än fisk säger de är mums med bara lingonsylt å. Så det får bli mitt vegetariska tips för idag. Testa vetja...
CITAT (Chamomille @ 06-07-2009, 01:10)  Köp en smördeg. Lägg den i en pajform. Hacka massor av purju och lägg i. Sen ungefär 1 dl vardera av kräftstjärtar, räkstjärtar samt surimi. Sen vispa ihop 3 ägg, 3 dl grädde, riven parmesanost, en burk bonjour vitlök salt och peppar och häll över alltet. In i ugnen 175 grader tills den får färg. Smaskens. Surimi  ....men nu har jag slagit upp det så nu vet jag vad jag ska leta efter i affär´n. Tar du någon dl av den också? Det får bli en av veckans middagar. Låter mycket gott. Nauti: Tack för dina tips också. Ska kolla upp dem lite senare. Jag äter ost. Jag äter allt egentligen men vill minska ner på köttet radikalt i nuläget iaf. Platinum: Det låter som något liknande det som jag kallar raggmunk, men lite annorlunda ser jag att det är. Lök har jag inte i mina och lite annorlunda proportioner på de andra ingredienserna är det visst också. Jag lovar att testa. Tusen tack du med.
Chamomille
08-07-2009, 10:41
Ja. 1 dl av varje
Chamomille
08-07-2009, 10:47
Fast 2 av osten. Man kan istället ta västerbotten  .
Rosmarin
08-07-2009, 10:51
Äter du ägg? I så fall kan du göra grönsaksbiffar/-bullar väldigt enkelt:
Bas: Kokta bönor/kikärter eller potatis som du mosar. Koka själv eller ta färdigkokta på burk. Blanda med ett eller ett par ägg (beroende på hur mycket du ska göra) och lite vetemjöl (eller annat grövre mjöl om du föredrar det). Salta och peppra.
Sedan kan du blanda i så gott som vilka grönsaker och kryddor du vill för att smaksätta dina "biffar". T.ex rivna morötter+spiskummin, hackad förvälld och avrunnen spenat+muskotnöt, rivna rödbetor + kapris...................... listan kan göras hur lång som helst. Grönsakerna kan vara råa eller kokta.
Blanda allt till en ganska kompakt smet. Tillsätt eventuellt mera mjöl om det verkar för löst. Forma biffar eller bullar och stek dem sedan i stekpanna eller på en plåt i ugnen.
Lycka till!
CITAT (Rosmarin @ 08-07-2009, 11:51)  Äter du ägg? I så fall kan du göra grönsaksbiffar/-bullar väldigt enkelt: Det går bra att göra biffar av olika slag helt utan ägg också. Man kan använda sig av kokt potatis, mjöl m.m. som bindningsmedel. När man gör bön- och linsbiffar brukar det inte ens behövas använda något bindningsmedel, de sitter ihop bra ändå.
Jordgubbe
10-07-2009, 07:11
När det gäller vegetarisk/vegansk mat är det endast fantasin som sätter gränserna. Det går alldeles utmärkt att leva billigt och nyttigt (och samtidigt gå ned de där kilona man kanske önskade, förutsatt att man fortsätter att hålla en liknande diet).
Ett bra ställe att börja är att köpa en bra kokbok (med betoning på bra då de blivit en trend att skriva sin egen kokbok och mycket "inte allt" på marknaden tyvärr bara är rent skräp). På YouTube kan man också få massor av tips och inspiration. Ganska skönt att kunna titta och avgöra själv hur rätten smakar "äta med ögat".
Till trådskaparen, har du någon speciell typ av mat/världsdel som du tycker extra mycket om ? (så kanske det blir lättare att hjälpa dig mer specifikt). Eller är det mer snabba vardagsrätter ?.
På din andra fråga varför jag blev vegetarian "blev det bara som det blev". Bortskämd hemma (mammas mat och fina restauranger) men när jag började laga mat själv blev det mindre kött och jag märkte att jag mådde bättre av det. Minskade i vikt och hade mer energi än någonsin tidigare. Trodde att jag kunde klara av vad som helst (allt från att dansa till kampsport). Firar 10-årsjubileum iår, och har aldrig ångrat mitt val. Eftersom jag smakat det mesta i mina dagar saknar jag inget heller. På senare år också fått ett helhetstänk vad gäller kost träning och hälsa. Något som gör att balansen mellan kropp och själ oftast är bra och jag slipper vara sjuk och ha ont :-). Att det sedan är miljö och djurvänligt gör ju inte saken sämre. Särskilt inte i dessa tider när man märker effekten av hur moder jord skadats av år av utsläpp och miljöförstöring. Respekt för allt levande oavsett om det må vara en blomma eller ett djur.
Fler livshistorier, någon ?
skogstroll
10-07-2009, 08:03
Jag skulle aldrig klara mig helt utan kött. En lasagne eller en smaskig grillad köttbit med sås till måste jag ha ibland. I förrgår kväll åt jag en måltid endast bestående av broccoli, det var både gott och mättande. Kanske kunde jag äta kött lite mer sällan utan att lida av det. Man kan må bra fysiskt utan kanske men knappast psykiskt i alla fall för mig
CITAT (skogstroll @ 10-07-2009, 09:03)  Jag skulle aldrig klara mig helt utan kött. En lasagne eller en smaskig grillad köttbit med sås till måste jag ha ibland. I förrgår kväll åt jag en måltid endast bestående av broccoli, det var både gott och mättande. Kanske kunde jag äta kött lite mer sällan utan att lida av det. Man kan må bra fysiskt utan kanske men knappast psykiskt i alla fall för mig  Givetvis måste du inte det. Allt handlar om vana. Om du nu ser en lasagne eller grillad köttbit som någonting extra gott så skulle du då ha bytt ut det mot något vegetariskt alternativ som du äter när du vill äta extra gott. Att skippa kött tyckte jag var den enklaste biten och det är nog inte bara jag, det gick alltid att använda recept med kött i och ersätta med något vegetariskt köttsubstitut och få ett likvärdigt slutresultat. Men vissa grejor går ju såklart inte att ersätta och få ut samma smak och konsistens, men mycket. Många är så inkörda på att äta kött att de har det till varje måltid och inte ens kan tänka sig en måltid utan kött. Jag hade tyvärr också den inställningen, att det skulle bli svårt att sluta äta kött. Men det gick jättelätt, jag bestämde mig bara över en dag att sluta och så blev det. Sedan dess har jag knappast saknat kött på tallriken. Beroende på anledningen man blir vegan så kommer man ganska snabbt att få en viss avsmak för kött och inte sitta och längta efter en stor flintastek hela tiden. Gör man det av djurrättsliga skäl är man ju inte det minsta sugen på kött, oavsett hur gott det smakar. Gör man det av hälsoskäl så vet man ju att man mår mycket bättre och slipper bli sådär seg och däst efter måltiderna om man har lätt för att bli det. Så man har ju hela tiden en motivation till att avstå från det, då blir det inte lika svårt.
Annkina
10-07-2009, 10:55
CITAT (skogstroll @ 10-07-2009, 09:03)  Jag skulle aldrig klara mig helt utan kött. En lasagne eller en smaskig grillad köttbit med sås till måste jag ha ibland. I förrgår kväll åt jag en måltid endast bestående av broccoli, det var både gott och mättande. Kanske kunde jag äta kött lite mer sällan utan att lida av det. Man kan må bra fysiskt utan kanske men knappast psykiskt i alla fall för mig  Håller med dig i det du skriver. Helt utan kött vill jag inte leva, men att äta det mer sällan än nu som är varje dag i princip funderar jag på för att ev må lite bättre.
Intressant att läsa era inlägg. Det är väl mest recept på vanlig vardagsmat (som ständigt återkommer  ) som jag är ute efter. Vi gillar i stort sett allt och tycker det är roligt att prova nya smaker. Bönor, ärtor, linser är väl bra att äta av lite varje dag om jag förstått det hela rätt. Grodda gör vi oftare än förut. Jag har kokat en hel kartong sojabönor och fryst och har sen det i matbrödet när jag bakar. Vi tar små steg framåt och så något tillbaka  . Vet ni, igår var vi till köttbutiken i Norsholm (Britta o Lennart nära kött) och köpte lövbiff till middagen idag  . Mmmmmmmm vad gott det var, men det är närproducerat kött och jag vet vilken gård här i länet det kommer ifrån. Annars blir vi inte så sugna på kött som vi trodde i början. Blir så behagligt mätt på den vegetariska maten. Nu äter vi ju fisk ibland men det känns bra att äta fortfarande. http://image.bokus.com/images/9789173290180 Den här boken fick vi låna av ena sonen. Mycket intressant läsning där de förklarar hur vi kan välja att äta, handla och odla på ett sätt som är bättre för klimatet. Pär Holmgren är ju känd meteorolog och matstrateg på SVT, Johanna Björklund och Susanne Johansson håller väl till vid Lantbruksuniversitet och är ledande forskare inom mat- och klimatfrågor.
Jag är vegetarian som också äter fisk och skaldjur ibland (dvs ej fågel eller rött kött) och min man älskar kött. Det går ändå jättebra att äta middag ihop med samma mat som bas! Mitt tips är att för vegetarianen "utöka" det som "normalt" är tillbehör, tex en grönsaksröra och förstärka den med något proteinrikt som bönor, eller äta nåt annat alternativ till kött, tex keso. Många rätter kan man också börja som vegetariska och den som äter kött kan "toppa upp dem" senare. Så gör vi tex med ärtsoppa, den kokas utan fläsk första 45 min och sen hälls häften av i en annan kastrull och kött läggs i. Samma gäller för linsgrytor, stark korv läggs i på slutet i en annan kastrull.
Ett konkret tips som är gott, enkelt och mättande är följande: stek lök och blandade grönsaker i en stor kastrull (tex morötter, paprika, fänkål) häll över en burk krossade tomater och extra vatten lägg i en tärning buljong och lite kryddor, gärna nåt starkt koka en stund blanda i cous-cous, rör om och ta från plattan låt stå cirka 5 minuter Voila! (köttätaren kan antingen lägga i korv i en gryta med halva röran innan cous-cousen läggs i, eller äta en köttbit till)
Ytterligare en synpunkt är att man kan tona ner hysterin om att man måste äta proteintillskott om man är vegetarian. Om man äter mjölk, ägg, ost och fil/yogurt klarar man sig fint. Sädesslag innehåller som tumregel 10% protein, dvs 250 g pasta innehåller 25 g protein. Man behöver inte mer än cirka 0,6 g protein per kg kroppsvikt, dvs väger man 65 kg behöver man inte mer än 40 g protein per dag. (Jag tänkte inte ge mig in i Atkins/låg kolhydrat-hög fetthalt diskussionen här, den gäller inte för vegetarisk kost.)
Jag är helnykterist, jag dricker bara sprit på helgerna.
Varifrån får du idén att ens kalla dig vegetarian om du äter fisk och skaldjur? Hörs det inte på ordet att det syftar till vegetabilier och att ens kost består av det? Äter du fisk och skaldjur men väljer bort rött kött så är du ju inte vegetarian utan är bara selektiv med vilken typ av kött du äter.
Att ge keso som alternativ till en vegetarian låter dumt. Keso är också ystat med kymosin om jag inte minns fel. Så det är ingenting ens till en lakto-vegetarian.
Förhoppningsvis finns det ingen hysteri vad gäller protein och vegetarism/veganism. Att få i sig tillräckligt med fullvärdiga proteiner utan att äta animaliska produkter är inga som helst problem. Sojabönor innehåller ju som bekant en hel del protein. Det är mer protein per 100g än vad alla köttslag jag hittills kollat upp gör. Jag vet ingen vegetarian/vegan som äter proteintillskott. De enda jag stött på som gjort det var folk som tränade väldigt mycket och det har ju ingenting med detta att göra.
Jag vill inte låta dryg eller så men jag förstår bara inte varför man kallar sig vegetarian om man uppenbarligen inte passar in under definitionen av vegetarian.
skogstroll
24-07-2009, 12:34
det jag suktar efter mest just nu är en broccoligratäng
Åsa, mälardalen zon 2
24-07-2009, 13:07
CITAT (Nauti @ 24-07-2009, 13:25)  Jag är helnykterist, jag dricker bara sprit på helgerna.
Varifrån får du idén att ens kalla dig vegetarian om du äter fisk och skaldjur? Hörs det inte på ordet att det syftar till vegetabilier och att ens kost består av det? Äter du fisk och skaldjur men väljer bort rött kött så är du ju inte vegetarian utan är bara selektiv med vilken typ av kött du äter.
Att ge keso som alternativ till en vegetarian låter dumt. Keso är också ystat med kymosin om jag inte minns fel. Så det är ingenting ens till en lakto-vegetarian.
Förhoppningsvis finns det ingen hysteri vad gäller protein och vegetarism/veganism. Att få i sig tillräckligt med fullvärdiga proteiner utan att äta animaliska produkter är inga som helst problem. Sojabönor innehåller ju som bekant en hel del protein. Det är mer protein per 100g än vad alla köttslag jag hittills kollat upp gör. Jag vet ingen vegetarian/vegan som äter proteintillskott. De enda jag stött på som gjort det var folk som tränade väldigt mycket och det har ju ingenting med detta att göra.
Jag vill inte låta dryg eller så men jag förstår bara inte varför man kallar sig vegetarian om man uppenbarligen inte passar in under definitionen av vegetarian. Det finns många olika typer av vegetarianer ex. laktovegetarian, ovovegetarian, lakto-ovovegetarian, semi-vegetarian etc. och ingen behöver ju vara sämre eller bättre. Min morfar kallade sig vegetarian (jag skulle nog snarare kallat det semivegetarian eller hälsokostare). Han åt skaldjur och fisk, när han blev "vegetarian" var det inte speciellt vanligt att man var vegetarian och dyl. och jag tycker man kan respektera alla som går över till viss del till mera vegetarisk kost och inte komma med pekpinnar hit och dit.. Själv ska jag äta ugnsbakad vit libanesisk squash med kantareller ikväll (nästan helt gratis mat, kantarellerna har jag hittat i skogen ca 15 liter denna vecka)
skogstroll
24-07-2009, 13:17
CITAT (Nauti @ 24-07-2009, 13:25)  Jag är helnykterist, jag dricker bara sprit på helgerna.  nåja vegetarianer finns det säkert massa varianter på. Är man mer "extrem" går man väl kanske längre än att äta allt utom kött. Fattar inte varför man ska sätta nån stämpel på allt. Det är väl inget att tjafsa om
Jag tycker alla steg mot att bli vegetarian är bra men det låter jättekonstigt i mina öron att man kallar sig vegetarian när man faktiskt äter döda djur.
Att man kan dricka mjölk och äta ägg är ju förståeligt om man själv har höns eller kor och tar hand om dem väl. Men om man är vegetarian av etiska själ och inte kan ta hand om djur själv så går ju det också bort.
Maj-Elén
28-07-2009, 19:38
Hej, min sambo Antonio gör en jättgod "gryta": Fräs hackad lök och vitlök i sesamolja (här kan man också ta med kycklingfilé om man vill men det går lika bra att utesluta) Sen tar han de grönsaker som vi har hemma men paprika röd och grön, squash, är ett måste, lime skuren i bitar, morot, broccolli just nu har vi stora rädisor som vi skivar och ruccola ja det finns hur mycket grönsaker som helst. Man tar det man tycker om. Salt, peppar, koriander, och hackad ingefära (snåla inte) tillsätts. När detta har fräst ett tag tillsätter man kokosmjölk och låter allt puttra några minuter, och under tiden kokar man nudlar som är gott till denna rätt. Ett glas vin till är pricken över i (vitt eller rött är en smaksak) Smakig spis.
Nauti, nu var det ju så att detta var en tråd om tips på att laga vegetarisk mat och inte massa definitionsfjant. Därtill skriver trådstarterskan att hon vill äta mer vegetarisk mat och vill ha tips om detta, men att hon fortfarande äter fisk och lite kött. Om alla gjorde som hon skulle bla koldioxidutsläppen minska radikalt, så jag tycker man skall uppmuntra och inte klandra (varken henne eller mig). Det är alltid trist med fanatiker som missar poängen och snöar in på detaljer. Därtill äter de flesta som kallar sig vegetarianer mjölk och mjölkprodukter. De som helt skippar allt från djurriket brukar kalla sig veganer.
CITAT (josohl @ 26-08-2009, 07:44)  Nauti, nu var det ju så att detta var en tråd om tips på att laga vegetarisk mat och inte massa definitionsfjant. Därtill skriver trådstarterskan att hon vill äta mer vegetarisk mat och vill ha tips om detta, men att hon fortfarande äter fisk och lite kött. Om alla gjorde som hon skulle bla koldioxidutsläppen minska radikalt, så jag tycker man skall uppmuntra och inte klandra (varken henne eller mig). Det är alltid trist med fanatiker som missar poängen och snöar in på detaljer. Därtill äter de flesta som kallar sig vegetarianer mjölk och mjölkprodukter. De som helt skippar allt från djurriket brukar kalla sig veganer. Jag tycker att det är jättebra med varje steg som leder till att färre djur lider och dör, det har jag väl inte sagt någonting om? Men det låter som sagt väldigt konstigt i mina öron när man kallar sig vegetarian men äter kött av olika slag. Det går bara inte ihop. Det innebär ju absolut inte att ja tycker att det är dåligt att man enbart plockar bort mjölk, ägg eller rött kött. Det är ju mycket bättre, men ändå ganska långt från bra om man gör det av etiska eller miljöskäl. Med de fördelar för djuren, en själv och miljön som en vegetarisk kost borde det egentligen inte behövas någon uppmuntran. Vad är det jag har klandrat någon för? Vegetariskt innebär ju att kommer från växtriket. Jag vet inte om jag missat någonting, men ägg, mjölk och fisk trodde inte jag bestod av vegetabilier. Enligt livsmedelsverket får man inte skriva ut på en produkt att den är vegetarisk om den innehåller ägg eller mjölk. Utan där måste lakto- eller ovo- skrivas ut. Men ändå är det vanligt(tyvärr) att många skriver vegetariskt på produkter som inte alls är vegetariska, vilket kan vara ganska jobbigt då man måste ta för vana att kolla innehållsförteckningen. Men det är klart att det kan bli så när alla slappt säger vegetariskt om allting som inte innehåller rött kött. Vegetarianism handlar om kostvanor där man vanligtvis av miljö-, hälso- eller etiska skäl väljer bort animaliska produkter ur kosten. Vegan är mer av en livsstil där man eftersträvar att undvika att bidra till djurexploatering av alla slag. Veganer tar steget längre och köper ingenting där animaliska produkter används under produktionsledet, köper inga kläder med exempelvis läder, m.m. Så det är ju även där en viss skillnad.
Myosotis
26-08-2009, 09:30
CITAT (Nauti @ 24-07-2009, 13:25)  Jag vill inte låta dryg eller så men jag förstår bara inte varför man kallar sig vegetarian om man uppenbarligen inte passar in under definitionen av vegetarian. Sorry, men du låter dryg. Jag är själv vegetarian (äter inga fiskar eller räkor heller) och jag tycker det är tröttsamt när du hoppar på folk så där. Skriv recept istället och fakta, du verkar ju rätt påläst. Du kan inte tvinga folk att sluta äta kött, men om du skriver goda recept och praktiska tips är det nog många som blir nyfikna och testar. Dessutom borde folk äta mer lyckliga lokala kossor (fast jag vill inte göra det själv) som håller markerna öppna så kanske man skulle kunna hejda utdöendet av många arter som är knutna till beteshagar. Tänk om man skulle vända på det. Du och jag mördar tre gulärlor var varje dag genom att inte äta kött.
Gossen Ruda
26-08-2009, 09:34
Vågar mig på ett inhopp, får se om det går bra köttätare som jag är. Det finns väl flera olika orsaker till att folk blir vegeterianer och därför finns det olika inriktningar. En del väljer bara bort kött från däggdjur, av hälsoskäl exempelvis, och i andra änden av skalan finns 100% veganer som inte äter något som ens varit i närheten av ett djur. Där är det väl djurrättsskäl som ligger bakom, eller hur Nauti?
Om man av hälsoskäl väljer bort däggdjurskött så borde det gå bra att exempelvis äta fisk, skaldjur, fågel eller så eftersom köttet hos dom olika djurgrupperna skiljer sig i uppbyggnad. Frågan är vad man skall kalla sig då? Semivegeterian låter bra.
CITAT (Myosotis @ 26-08-2009, 10:30)  Tänk om man skulle vända på det. Du och jag mördar tre gulärlor var varje dag genom att inte äta kött. Fast det finns ju ingen anledning till att man inte kan ha kor utan att döda och äta upp dem?  CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2009, 10:34)  Där är det väl djurrättsskäl som ligger bakom, eller hur Nauti?
Om man av hälsoskäl väljer bort däggdjurskött så borde det gå bra att exempelvis äta fisk, skaldjur, fågel eller så eftersom köttet hos dom olika djurgrupperna skiljer sig i uppbyggnad. Frågan är vad man skall kalla sig då? Semivegeterian låter bra. Inte bara djurrättsskäl men främst. Ingenting alls eller hälsokostare kanske eller någonting åt det hållet?
Myosotis
26-08-2009, 16:51
CITAT (Nauti @ 26-08-2009, 11:52)  Fast det finns ju ingen anledning till att man inte kan ha kor utan att döda och äta upp dem?  I och för sig inte, men folk tänker tyvärr inte så. Det kostar en massa pengar också.
Ärligt talat! måste alla diskussioner om vegetariskt urarta på det här sättet! Här bads det om recept, respektera trådstartaren lite och skapa en ny tråd om ni vill diskutera annat.
Ett bra vardagsrecept (om än kanske inte mitt favvo-vego): hetta upp olja och rätt mkt sambal oelek i stekpanna, woka grönsaker (färdiga på påse eller, som vi gör, egen blandning). Ha mot slutet i en burk svarta bönor (tex). blanda med couscous och servera! Går snabbt och är gott!
Gillar du mexikanskt, som tacos tex, kan du byta ut köttfärsen mot en blandning av bönor,hackad paprika och lök + lite krossade tomater.
En av mina enklaste favoriter är att koka rödbetor och broccoli, smula över fetaost och strö på lite solrosfrön och sedan in i ugnen till osten fått lite färg. (går att hitta vego ost om man vill). Vill man ha ngt proteinrikt till kan man antingen inkludera lite kikärter direkt i ugnen, eller ha en god hummus med bröd vid sidan om.
Ett bra sätt att göra tec en sallad mer matig är att mixa lika delar fetaost med keso till en gegga (ha gärna i lite färsk basilika). geggan är väldigt god som dressing eller grillsås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|