officinalis
06-07-2009, 10:38
Djupbäddar brukar nästan alltid rekommenderas för de med starka ryggar som vill ha hög avkastning på små arealer.
I de flesta guiderna jag läst så gräver man och luckrar upp ett spadtag djupt och blandar in organiskt material som gräsklipp, löv med mera.
Men ifall det här organiska materialet hamnar djupt så tillkommer väl inget syre och gynnar där med anaeroba bakterier. Tillväxthämmande processer i jorden kanske inte är så bra ifall man gräver om våren, men kanske är detta bättre vid höstgrävning? Eller är det helt enkelt så att det kommer ner lite syre trots allt?
Sen funderade jag kring höstgrävning av djupbäddar i styvare jord. Ifall jorden är blöt under hösten kanske man helt enkelt enbart borde lägga upp kokorna runt kring bädden och fylla hålrummet där man grävt med organiskt material för att tidig vår blanda in den frostsprängda jorden i det organiska materialet. Man kanske rent av kan lägga kokorna ovanpå det organiska materialet?
Och hur är det egentligen med stall- och kogödsel som också rekommenderas att blandas in när man gräver djupbäddar. Är det inte lite slöseri med näring att blanda in på hösten eftersom kvävet antagligen kommer lakas ur under skyfall och liknande?
Vad har ni för erfarenheter?
CITAT (officinalis @ 06-07-2009, 11:38)

Djupbäddar brukar nästan alltid rekommenderas för de med starka ryggar som vill ha hög avkastning på små arealer.
I de flesta guiderna jag läst så gräver man och luckrar upp ett spadtag djupt och blandar in organiskt material som gräsklipp, löv med mera.
Men ifall det här organiska materialet hamnar djupt så tillkommer väl inget syre och gynnar där med anaeroba bakterier. Tillväxthämmande processer i jorden kanske inte är så bra ifall man gräver om våren, men kanske är detta bättre vid höstgrävning? Eller är det helt enkelt så att det kommer ner lite syre trots allt? Ja det kommer in syre ändå och höstgrävning är bäst på lera.
Sen funderade jag kring höstgrävning av djupbäddar i styvare jord. Ifall jorden är blöt under hösten kanske man helt enkelt enbart borde lägga upp kokorna runt kring bädden och fylla hålrummet där man grävt med organiskt material för att tidig vår blanda in den frostsprängda jorden i det organiska materialet. Man kanske rent av kan lägga kokorna ovanpå det organiska materialet? Det är mycket bra att höstgräva på styvare jordar (lera) sen täcker man det nygrävda med organiskt material och "finvänder" en gång till på våren.
Och hur är det egentligen med stall- och kogödsel som också rekommenderas att blandas in när man gräver djupbäddar. Är det inte lite slöseri med näring att blanda in på hösten eftersom kvävet antagligen kommer lakas ur under skyfall och liknande? Stallgödslet vänder du ner på våren, när du "finvänder" bädden.
Vad har ni för erfarenheter? Bra metod för att få en hanterbar lerjord på kort tid.
officinalis
06-07-2009, 11:06
Tackar för svaret!
Luckrar du upp alven också?
Så djupt har jag aldrig grävt. Här ligger den åtminstone på 2 meters djup.
När man tillför organiskt material så ökar ju den biologiska aktiviteten, en massa maskar och andra djur kommer att blanda om materialet och det kommer oftast att brytas ned fortare än om det ligger på ytan.
officinalis
06-07-2009, 20:55
Javisst, såvitt jag förstått det så ökar den biologiska aktiviteten i jorden oavsett hur man gör. Ifall det organiska materialet bryts ned av anaeroba bakterier kan dock tillväxthämmande ämnen frigöras (Jordbruksbok för alternativodlare).
Däremot så borde väl andelen syre i bädden ökas av andra markorganismer, som t.ex. maskarna. Så det kanske inte borde vara någon större oro? Sen misstänker jag att en god blandning av organiskt material gynnar nedbrytningen. Jag har läst lite om att förhållandet mellan kväve och kol är viktigt för nedbrytningen. Med andra ord så kanske man inte ska slänga in enbart massa gamla matrester, utan även blanda in halm, färskt gräs, nedklippta grenar med mera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.