Jag har varit ute och rensat i trädgården, årsskotten på rosorna har skjutit iväg som bara den, kan man klippa ner dom nu?
Är det ingen som vet (jag gör det inte) om man kan klippa dom nu? eller dör dom då
Ezereht
06-07-2009, 15:26
Känns lite obra att klippa nu, men du kan väl om du vill. Jag klipper ju av stjälkar av mina rosor när jag vill ta in buketter med blommor. Vattna bara om det är varmt. Vanligen klipper man rosor när dom är i vila.
Jag klipper bort det överblommade på mina rosor.Rosen dör inte av att klippers.Jag klipper tex honungsrosrn när den har blommat över,det är kanske lite tidigt att klipper årsskott men det beror lite på vilken ros du tänkte klippa.Korta in grenar gör jag på sensommaren.
Erika i Sandviken
07-07-2009, 07:59
Jag klipper på min Flammentanz så fort den skickar ut grenar åt fel håll.Igår klippte jag min Persiska Gulros,då jag gärna vi få lite "fot" på den..
Så klipp du.
Förra året klippte jag ner Dorndröschen helt mitt i sommaren då den fick rosrost,och den är då så fin nu så.
Tack för svaren, nu har jag klippt bort alla nya grenar som spretade åt alla håll.
Jag har redan klippt Maxima en del men ska klippa ännu mer lite senare.Min okända ros klippa jag så fort den har blommat över,med häcksaxen(inte elektriskt).Allt överblommat klipper jag bort i mån av tid och lust.
Alba rosorna klipper jag också in direkt när dom blommat över, då blommar dom även nästa år. Alla rosor som remonterar kan man klippa ner en bra bit på grenarna så blommar dom om i augusti. Jag har alltid klippt mycket även vid denna tid, jag har så trångt överallt så rosorna får samsas, ingen ros dör av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.