lillePer
Hej,

har en schersmin som är väldigt vildvuxen. Alldeles för bred och hög. Jag är ingen trädgårdsskötare och har varken tid eller intresse av det.

Läser här att man skall ta de äldsta grenarna först för att sedan året efter ta de näst äldsta osv.

Vad händer om jag tar en häcksax eller motorsåg om så behövs och bara jämnar till den till önskvärd storlek. Typ kapar den 50 cm på varje sida och en meter på höjden.

Dör den då eller vad händer?

Ooch en mer allmän fråga. Alla växter skall ju beskäras vid en viss tid om man läser om dom. Likadant här, om man inte beskär dom enligt rekommendationer dödar man växten eller är det bara att det tar lite längre tid för den att återhämta sig?

Tack på förhand från en som förespråkar asfalt eller på sin höjd gräsmatta med självgående gräsklippare...
MariaS
Vid felaktig beskärning och beskärningsperiod, riskerar man missväxt, röta och sjukdomar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (lillePer @ 06-07-2009, 13:18) *
Tack på förhand från en som förespråkar asfalt eller på sin höjd gräsmatta med självgående gräsklippare...

ja då har du väl svarat dig själv då. jämna busken med marken asfaltera eller så gräsmatta där. så är det problemet lös. det är ju ingen mening att beskära en buske om man ändå inte vill ha den/inte är intresserad.

jämnar du den i höjd du vill ha så får du svårläkta sår på växten där sjukdomar och röta kan gå in och klipper du fel kommer grenen dö till nästa nod, bladveck, bladpar, tillväxtpunkt som är friskt. vilket du får halvdöda grenar och sedan kommer det spruta ut långa ettåriga skott från friska delar= du kommer få en väldigt ful buske.

CeciliaR
Det här är nog inte rätt ställe att fråga om det är ok med slarv och ointresse på giggle.gif Jag klippte min shersmin på det allmänna sätt du beskriver (vad jag tyckte var lagom och allt på en gång) och det gick bra, den ser inte ut att ha farit illa av det. Detta hävdar jag bestämt var innan jag visste bättre och blev frälst, jag skulle aldrig göra så igen! innocent.gif Kanske du kan hitta nån lagom variant av beskärning, dvs ta ner den i storlek som du vill men också ta lite hänsyn till var du klipper? Det är ju synd att förstöra något som är så uppväxt och i stort sett sköter sig själv och är en vacker kontrast till asfalten wink.gif
lavendelgården
Klart att du kan kapa ner busken rejält . Växter är tåligare än man tror och det står såå dumma råd i tidningar o böcker. Jag har kapat ner en schersmin jämte rotknölarna och det mådde den verkligen bara bra av. Sedan kanske man inte heller ska lita på mina råd, men de är i alla fall sådant, som jag gjort själv o det har fungerat här. Så jag tycker du ska ta fram motorsågen ock kapa busken till lämplig storlek NU!
Lycka till
Åsa www.lavendelgarden.nu
HelenJ
CITAT (lavendelgården @ 06-07-2009, 19:50) *
Klart att du kan kapa ner busken rejält . Växter är tåligare än man tror och det står såå dumma råd i tidningar o böcker. Jag har kapat ner en schersmin jämte rotknölarna och det mådde den verkligen bara bra av. Sedan kanske man inte heller ska lita på mina råd, men de är i alla fall sådant, som jag gjort själv o det har fungerat här. Så jag tycker du ska ta fram motorsågen ock kapa busken till lämplig storlek NU!
Lycka till

Antingen tar man de äldsta grenarna över några års period, som lillePer ju hade koll på redan, eller så gör man som du, kapar ner den helt och börjar från början. Varianten att bara ta motorsågen och kapa in busken till hälften är helt förkastligt ur växtens synpunkt, som flaxss skriver, och den blir också ofta fruktansvärt ful eftersom den skjuter riskvastar med skott vid klippningspunkten. Och hur kul är det att ha det så en meter över marken?
AnneMysan
Rätt eller fel, men jag har i flera år kapat de mittersta/äldsta grenarna nästan ända ner till marken. Det kommer jag att fortsätta göra, varje höst, straxt innan alla blad ramlat av. Den har nu brett ut sig alldeles för mycket, och höjden kapar jag så fort den växer sig lite för hög (mer än 2 m). Alla nya rotskott som kommit, måste jag i år försöka gräva upp, för klipper jag så blir den bara ännu tätare. Det kommer så mycket nytt mitt i busken, som kommer att blomma nästa år, så jag tar bort de grenar som blommat i år, och är helt kala nedtill.
Fotot taget för en månad sen och den har brett ut sig ännu mer nu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (HelenJ @ 06-07-2009, 20:02) *
Antingen tar man de äldsta grenarna över några års period, som lillePer ju hade koll på redan, eller så gör man som du, kapar ner den helt och börjar från början. Varianten att bara ta motorsågen och kapa in busken till hälften är helt förkastligt ur växtens synpunkt, som flaxss skriver, och den blir också ofta fruktansvärt ful eftersom den skjuter riskvastar med skott vid klippningspunkten. Och hur kul är det att ha det så en meter över marken?

exakt tummenupp.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (lavendelgården @ 06-07-2009, 19:50) *
Lycka till

det jag skrev var ju inte en föryngrings beskärning. utan att jag lite va emot att kapa den rakt i den höjd man tycker då det inte är bra för busken och kan bli väldigt fult efteråt.

ska man föryngra buske klipper man ner den hårt (klipper i bågform) samtidigt som man klipper ner den kan man ta veck döda grenar ända ner till markytan. orkar man och vill så är det bra att klippa vartenda skott 5mm ovanför ett bladpar, nod, veck och då spara 2-4sådana då busken läker bra vid noderna. men det kan ju ta en väldigt lång tid att göra det så noga men då finns också risken med döda grenar i mitten (busken ser fin ut ändå). annars är det bara kapa i bågform ca 5-20cm ner.

klipper man den rakt av typ efter en meter , så kan busken bli väldigt ful. busken tål det oftast till följd att det kan hända dom sakerna jag skrev. blomma och skicka ut skott kommer den göra ändå men växtformen blir förstörd. ska mans edan kapa den raktav på sidorna så får man en ful kub med döda grenar i mitten kanske.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon