steffs29
Hej! Min sambo och jag älskar verkligen vatten men har tyvärr ingen sjötomt! Vi har nu bestämt oss för att bygga något på tomten för att skapa en rogivande känsla. Jag funderar på en vattenspegel modell större. Runt spegeln kommer vi att ha sten och gräs, höga och låga växter. Någon bänk eller sittyta. Är det någon som har erfarenhet eller vet vart det finns bra bilder så är vi supertacksamma.

Jag skulle vilja ha lite tips eller svar på några funderingar jag har.

Kommer vi behöva något form av reningsverk till en spegel som vi tänker ska bli ca 2x3 meter och kanske max 20 cm djup. Eller räcker det med att fylla på vatten då och då!

Kan man gjuta en sådan spegel? Om inte hur bör den byggas?

MVH
Stefan
MariaS
Är du verkligen 100% säker på att du inte vill ha fisk eller växter i form av näckrosor eller liknande, räcker djupet 20cm. Annars ska du nog tänka om och gräva ordentligt, när du ändå håller på.

CeciliaR
Du kan absolut gjuta din damm. Du behöver bara ha vattentät betong. Vet däremot inte om du måste ha reningsverk eftersom du inte planerar att ha några fiskar. Enda nackdelen jag kan tänka mig med att gjuta din damm är ifall du någon gång ångrar dig, då krävs det ju mycket mer arbete för att återställa platsen. Min granne har en underbar gjuten damm, fast med djuphål och fisk smile.gif
vips
Skulle nog rösta för att använda duk, då kan man alltid ta bort eller bygga om dammen vid ett senare tillfälle. Har själv ägnat en hel sommar åt att "avveckla" ett par gamla gjutna (och armerade) dammar i min trädgård... smile.gif

/magnus
steffs29
CITAT (MariaS @ 06-07-2009, 15:53) *
Är du verkligen 100% säker på att du inte vill ha fisk eller växter i form av näckrosor eller liknande, räcker djupet 20cm. Annars ska du nog tänka om och gräva ordentligt, när du ändå håller på.

Nej jag skulle vilja ha en djupare damm med fiskar och annat mys smile.gif men vi bor i ett nyproducerat område med en massa småbarn. Vi har små barn själva som vi visserligen alltid är med när dom leker ute men ifall dom smiter ut så kan det vara bra att ha en grundare modell.

Några som har mindre barn och damm som har något att tillägga i säkerhetssynpunkt?
MariaS
Har i o för sig inga småbarn längre, hoppas ju på barn barn... Det går ju faktiskt att tillverka snygga avskärmningar för dammen, utan att det inkräktar på vattenspegeln.

Även blommorna runt dammen avskräcker barnen för att gå nära vattnet. Blommorna är ju intressantare ur barnaögon.

Sen har jag märkt på de småbarn som varit här, att de tycker att det är lite otäckt med de stora koi-karparna som simmar fort under ytan, vilket också avskräcker... tydligen...

LasseB
Enligt simfrämjander drunknar inte barn på djupt vatten utan där det är en eller två dm djupt. Barn drunknar tyst som det heter inget plaskande inga skrik dom bara sjunker allt enligt en artiket i SvD i förra veckan. Gjorde själv samma sak i en fontän som 3-4 åring men blev uppdragen av rådig moder
Mony
Annars kan man lägga ett galler nere i dammen på ca 30 cm djup. Utforma dammen med sumpzon runt om och lägg sen gallret ovanpå på plattån.

Med vattenväxter syns det inte så mycket. Växter och fiskar kan simma upp och ner, men småbarn kan inte trilla ner till botten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon