Österläge
06-07-2009, 15:04
Har upptäckt massa små hål i sallaten, de flesta är ganska runda men några är lite oregelbunda, vissa blad är helt perforerade! Vad kan det vara? Har lagt ut snigelgift (under takpannor så inte skatorna kommer åt det) men det är inte uppätet, så jag tror inte det är sniglar... Bara sallaten verkar drabbad, olika sorter tex rucola, men inte grönkålen och inte blommorna bredvid.
Låter inte som sniglar, mera troligt tvestjärtar eller jordloppor.
skogstroll
06-07-2009, 15:56
hmmm jag tror samma typ är på min rabarber, ser helt perforerad ut och kan knappast räknas som överlevande... har inte sett till så mycket sniglar så det är nog något annat. Frågan är hur man blir av med dem
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2009, 20:29
Åkersniglar kanske, jag tycker inte de är så bra på att äta de där snigelpelletserna, de gillar sallat och sitter under bladen som små slemmiga högar. De är nattaktiva så de hittas lättast när det blivit mörkt med hjälp av ficklampa.
Racemosa
08-07-2009, 16:39
Jag skulle tippa på åkersniglar. Jag utkämpar en intensiv kamp mot dem i mina pallkragar. Giftpellets funkar kanske, så där. Morgon och kväll går jag ut och plockar. Och jag får massor! De flesta är pyttesmå men aptiten verkar det inte vara något fel på. Utöver sallat verkar de vara mycket förtjusta i bönplantor. Jag har sådana som ser ut som flor vid det här laget. Men skam den som ger sig!
Mitt tips: plocka, plocka.
Jag gissar på jordloppor. Hade besvär av dessa när jag försökte odla ruccola. Den blev alldeles perforerad som du skriver, men plocksalladen klarade sig utmärkt. Jag fick lära mig att jordloppor inte trivs om det är fuktigt. Tyvärr fungerade det inte för mig att bli av med dem - så nu köper jag ruccola i stället.
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2009, 21:11
Jordloppor brukar inte gå på sallat de gillar kålsläktet dit ruccola hör, sallat är ingen kålväxt.
Österläge
09-07-2009, 08:52
Hej,
Tack för alla tips! Kollade noggrant igår o på plocksallaten verkar det inte vara några angrepp, däremot på rucolan och den asiatiska blandningen - som jag insåg nu när jag läser om kålsläkte, att det är ju olika sorters kål, Brassica, fast man äter dem som späda blad! Grönkålen verkar iofs inte drabbad, men den kanske är för stor..?
Igår såg jag dessutom flera vita flygfän runt, kan det vara jordloppor? Fast de flög alltså, gör jordloppor det?

Har inte sett några sniglar, borde väl se några även om de är små, eller?
Susalusa
10-07-2009, 17:22
Sådde en ny omgång med ruccola för några veckor sen och den började kika upp förra veckan. Nu är den helt perforerad, precis som ni säger. Finns i princip inget kvar av den... Bredvid sådde jag dill samtidigt och där ser jag inget. På andra sidan växer romanasallat och där ser jag inte heller nåt.
Dessutom såg jag stora hål i rabarbern och tittade på undersidan av bladen. Där satt massor med små svarta löss (?) eller nåt annat, som definitivt är boven i dramat. Vad gör man med rabarbern som är drabbad?? Bara att riva bort alla drabbade stjälkar eller?? Skittrist...

Kan ju inte bespruta dem eftersom vi ju vill äta det...
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2009, 18:23
Rabarber klarar av att bli äten och det gör ju inget att bladen blir lite risiga det är ju stjälken man äter, växten behöver inte vara 100% fri från insekter.
Bladlöss kan finnas på rabarber men de gnager inte på bladen de har inga tuggande mundelar utan de har mera åt en sugsnabel som de sticker in i bladet och suger växtsaft, sugsnabeln är mycket tunn så den gör inga stora hål. +rabarber klarar av att ha bladlöss
Man orsakar större skada på rabarber ifall man river bort allt det ger ju samma skada som en jätteinsekt som käkar upp allt.
Låter som jordloppor. Går på allt från bönor till rädisor till pak choi. Den senaste månadens värme gjorde att jordloppor tog över min odlingslott och smaskade i sig ALLT som man skulle kunna tänka sig fungera med smält smör.
Jag klippte ner allt och dränkte jorden. Jag har för mig att jordloppor vill ha det varmt, torrt ...och något att äta på då.
Österläge
13-07-2009, 09:45
Hmm, är nog jordloppor ja... Nu har det ju regnat massa så förhoppningsvis blir det färre, får väl vattna mycket om det blir varmare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.