|
Full version: Chilipulver
skogstroll
06-07-2009, 15:07
Jag tycker det är hemskt trevligt att göra eget chilipulver och ibland torkar jag habanero i ugnen och mal sen ner det till ett riktigt turbopulver  Det vore kul att prova nån ny blandning, någon som provat att blanda olika sorters chili till något bra resultat eller med andra kryddor?
DragonLady
06-07-2009, 16:18
Ja lite recept på kryddblandningar och även chilisåser o sådant vore inte dumt Är ny på detta så lite tips är välkommet
officinalis
06-07-2009, 22:11
Vad maler du ner chilin med?
Platinum
06-07-2009, 22:25
CITAT (officinalis @ 06-07-2009, 23:11)  Vad maler du ner chilin med? Jag torkade och malde ner mildare chili förra året, jag körde det i mixern i hushållsassistenten och satan i gatan vad starkt pulvret luktade som nymalet det var så det stack i ögonen till och med. Hur maler man ner habanero undrar jag med som ju ligger på den starkare skalan.
officinalis
06-07-2009, 22:46
Hah, det låter lite farligt. Jag har funderat på en dedikerad chili-kaffekvarn. Vad tror du om det?
skogstroll
07-07-2009, 08:33
CITAT (Platinum @ 06-07-2009, 23:25)  Jag torkade och malde ner mildare chili förra året, jag körde det i mixern i hushållsassistenten och satan i gatan vad starkt pulvret luktade som nymalet det var så det stack i ögonen till och med.
Hur maler man ner habanero undrar jag med som ju ligger på den starkare skalan. jag har kört dem i varmluftsugn tills de är torra nog att köra i en elektrisk kaffekvarn (som jag endast använder till chili  ) Det funkar jättebra och blir mums! Det var helt klart värt det
jag använder en stor mortel för att mala chili. Och har liknande erfarenheter av att mala stark chili, det var nog mest habanero jag hade. Huj-jui, hela luften var farlig  för att inte tala om hur stak chilismak man får... man får använda en liten knivsudd till en stor gryta för 5 personer som verkligen gillar chili!
skogstroll
18-07-2009, 04:29
gott som räcker länge
skogstroll
30-07-2009, 09:01
här kommer en hög med nymalt habaneropulver  så himla gott! [attachment=39453:chili1.JPG] [attachment=39454:chlili5.JPG]
Malin_MeL
30-07-2009, 10:07
CITAT (skogstroll @ 30-07-2009, 10:01)  här kommer en hög med nymalt habaneropulver  så himla gott! är det från egen habanero? mina har inte ens satt frukt än, börjar tvivla på att jag får några
skogstroll
30-07-2009, 10:09
nej mina egna är inte klara än, men jag har stort chilibehov så jag köpte på affären
Chamomille
30-07-2009, 10:23
CITAT (skogstroll @ 30-07-2009, 10:01)  här kommer en hög med nymalt habaneropulver  så himla gott! [attachment=39453:chili1.JPG] [attachment=39454:chlili5.JPG] Va fint det ser ut  Älskar chili. Köpte en halv affär med chili i Thailand sist. Starkt kan jag säga  Vi har en blandning av finhackad chili, olja, vinäger och lite salt. Starkt som f.n men gott
skogstroll
21-01-2010, 10:07
CITAT (Chamomille @ 30-07-2009, 10:23)  Va fint det ser ut  Älskar chili. Köpte en halv affär med chili i Thailand sist. Starkt kan jag säga  Vi har en blandning av finhackad chili, olja, vinäger och lite salt. Starkt som f.n men gott  (Lite senare...) den där blandingen ska jag prova!!! Kliar i fingrarna att så chilisarna men jag skaaa hålla mig till februari!
Pote2illa
21-01-2010, 10:37
[size="3"][/size]Man bockar och tackar! Jag sådde både vanlig chilipeppar och Habanero i måndags, så jag hoppas få mycket pulver till vintern - om det finns något kvar att torka vill säga. Vi som är gamla har inte så mycket kvar av smaksinnet heller, så det är härligt med litet extra krydda i livet.
Husihelvete
21-01-2010, 12:57
Jag gillar att behålla min olika smaker 'rena', jag blandar med andra ord inte olika chilis när jag mal.
Jag trädde upp mina chilis på snöre vartefter jag skördade. När alla var helt torra var det dags att mala. Till en början så använde jag min trogna stenmortel men rätt snabbt blev det väldigt tungarbetat. Då testade jag en ny variant, jag använde min stavmixer. Jag lade ner mina torra chilisar i den med mixern medföljande plastbehållaren och mixade på hela härligheten. Rätt snabbt förvandlades torrvaran till ett fint pulver.
De sorter som jag gjort så med är Hot Lemon (det blir ett härligt gult pulver), Cayenne Long Slim (starkt och gott till chili-con-carne), Piri Piri (har jag ännu inte smakat) och ICA (jag tog frön från en chili jag köpt på just ICA). Den sista sorten använder jag till vardags i det mesta jag vill ha chilismak på, lagom med sting.
officinalis
21-01-2010, 18:36
Jag smakade en blandning av spiskummin, chili, paprikpulver och oregano. Mycket gott!
Är det någon som försökt att torka försiktigt på kolgrill, för att få röksmak? Man kan ju köpa t ex torkad rökd paprika.
skogstroll
22-01-2010, 08:41
jag har en illusion om att ha en rad små burkar med olika sorters chilipulver med olika smaker. Ska bli intressant att se om jag fixar det. Sen ska jag testa Chamomilles chiliblandning också!
Åsa, mälardalen zon 2
22-01-2010, 19:16
Tänk bara på att när det står chilipulver i recept är det inte pulvriserad chilipeppar man menar. Chilipulver man köper är en blandning av ex. kajennpeppar, oregano, kakao, paprika, spiskummin, kryddnejlika, mejram och vitlök. Används ofta i mexikansk mat, chili con carnne etc. och är inte speciellt starkt så ofta ska man ha i många tsk i recepten av detta. Det kan bli väldigt fel ifall man tar malen eller pulvriserad chilipeppar istället, det kan då bli bra mycket hetare än man önskar (jag vet av egen erfarenhet).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|