Full version: Dammduk
MogataMupp
Finns det ljusa dammdukar? Det blir så mörkt under näckrosor och dylikt, så man ser ju knappt de små rackarns fiskarna. Eller finns det en anledning till att duken är svart?
MariaS
I Tyskland finns det mörkgrön dammduk, men den är ju ändå mörk...

Ja, anledningen att duken ska vara mörk, är för att hålla en så jämn temperatur i dammen som möjligt.
kina3
Tips: Täck dammduken med vit sand, om den inte sluttar för mycket förstås. Annars kan du ju täcka dem med vit väv.
MariaS
CITAT (kina3 @ 06-07-2009, 23:27) *
Tips: Täck dammduken med vit sand, om den inte sluttar för mycket förstås. Annars kan du ju täcka dem med vit väv.

Om man täcker den mörka duken med en ljus väv, får man ganska snart en knallgrön väv! Ljuset gynnar algerna på sommaren och sänker temperaturen på vintern.

Fiskarna kommer hitta gömställen i alla fall, så det är inte alltid man ser dem. Under de 9 år som jag har haft damm nu, så har jag ALDRIG sett alla fiskar samtidigt, inte ens vid matning.
MogataMupp
Det där med att alger trivs på vit duk, det tänkte jag inte på...men det är väl ganska självklart vid eftertanke. Jaja, bara en tanke som slog mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon