skogstroll
06-07-2009, 15:24
Jag har en liten "gångsnutt" där jag pilar omkring och hänger tvätt, tyvärr är den inte så skön att gå på (barfota); hård och tråkig. Finns något lämpligt mjukt material man kan lägga där? Något torvigt kanske?
Ibland kan man hitta gummiflis på soptippen. Brukar inte vara dyrt och säljs till kommunen som täckmaterial under gungor.
AnnaGreta
06-07-2009, 18:39
I Mandelmanns trädgårdar i Skåne lägger de fårull i gångarna. Mjukt och skönt för fossingarna

.
Gummiflis säljs till paddockar (träningsbana för hästar) så kolla med hästägare runt om
Annars skulle jag föreslå gånggrus 6-18 naturligt rundade små stenar som inte är vassa och mycket sköna att gå på även om dom inte är mjuka. Då dom är runda glider stenarna undan och formar sig efter foten
Husihelvete
08-07-2009, 13:43
Även om det är ett stenmaterial så skulle jag vilja slå ett slag för ärtsingel. Runda, fina och lagom stora/små stenar. Jätteskönt att gå på.
skogstroll
08-07-2009, 14:10
aha tack för tipsen!
Racemosa
08-07-2009, 16:48
Jag har lagt barkmull (flis, eller vad det nu är?) mellan mina pallkragar. Trodde inte att det skulle hålla sig snyggt, men det har det faktiskt gjort. Snyggt och definitivt skönt att gå på. Och till min stora förvåning kommer inte ogräs igenom.
skogstroll
10-07-2009, 09:12
kan sån där pinjebark de säljer på påse vara något? jag vill nog inte ha plast/gummi i trädgården tror jag
Huggorm
11-07-2009, 17:41
CITAT (Racemosa @ 08-07-2009, 17:48)

Jag har lagt barkmull (flis, eller vad det nu är?) mellan mina pallkragar. Trodde inte att det skulle hålla sig snyggt, men det har det faktiskt gjort. Snyggt och definitivt skönt att gå på. Och till min stora förvåning kommer inte ogräs igenom.
Det skulle jag också satsa på. Det bryts ner förstås, men några år skall det hålla sig fint
Vad sägs om halm eller vass? Själv har jag provat vass som täckmaterial och så klädde jag gångarna också. Skönt att gå på!
Dock tyckte styrelsen på odlingslottsföreningen att det såg skräpigt ut.
Tja. Smaken är olika. De verkade inte gilla nytänk oavsett vad. (Jag har lämnat odlingslotten för länge sedan)
Man skulle ev kunna binda/fläta vassen på ngt sätt så den ligger kvar och ser ordningssam ut.
skogstroll
15-07-2009, 09:04
hm ja det lät ju intressant, kanske får gå och plocka vass! Annars har jag funderat lite på om pinjebark är något man kan ha på en gång. Det är bara en jätteliten snutt jag ska fixa så jag kan hänga tvätten utan att få ont i fossingarna så det kan va nåt dyrare om det finns nåt superbra
Hej igen!
Lustigt nog så nämndes just halmklädd gång i senaste "Trädgårdsdags" i P1. Det var experten som hade det. Då måste det ju vara bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.