MarieE
Hej!
Äntligen hittade jag en sida som jag tycker mycket om!:)
Har en fråga, de underbar åkersniglarna (!) äter upp bladen på mina växter! Vad kan man göra åt det? De flesta säger att de är ofarliga men de förstör mina gröna härliga blad så blommorna ser ynkliga ut..Är det bara att sitta där och plocka bort dessa som fungerar? Har försökt ta bort dem med vattenslangen men de suger sig fast rätt bra!

Något tips?
//Marie
MariaS
Inga sniglar gillar att gå "barfota" i grus. Så krossat snäckskal eller grus 2-5mm är bra att lägga ut. Lägg då en sträng som är minst 15cm bred.
MarieE
Jaha! det ska jag prova. men då lägger jag det i jorden nedanför blomman alltså? Och de som redan invaderat blomman då ohmy.gif
MariaS
Lägg strängen PÅ jorden, då kryper inte sniglarna över. De som redan hittat dit, plockar du bort för hand och slänger där du vill ha dem.
MarieE
Åh tack det ska jag absolut prova. Är de skadliga mot några andra växter i naturen eller kan jag lägga dom i gräset bara?
MariaS
CITAT (MarieE @ 06-07-2009, 17:18) *
Åh tack det ska jag absolut prova. Är de skadliga mot några andra växter i naturen eller kan jag lägga dom i gräset bara?

Tja sniglar lever ju på växter. Bäst nytta gör de nog i komposten...
lotta65
Samma nematoder som används mot mördarsniglar kan du använda mot åkersniglar också.
Det är snyggt med snäckskal men jag skulle isåfall behöva lägga en sträng runt hela tomten.
MarieE
Ja men lite så känner jag också. Iofs har jag bara hittat dessa på några väster
hittills men får väl prova på dessa:)
Tack för alla bra svar!:)
Lottas
Jag har haft mycket bekymmer med åkersniglar som ger sig på små plantor. För att inte tala om hur äckligt det är att hitta dem i plocksalladen. Kanske är jag brutal i överkant, men jag använder sekatören. Och har jag inte den i handen, då tar jag trädgårdsspaden och flyttar snigeln till en sten och sedan trycker jag till...
Men denna vår och sommar har varit utan problem. Jag gick nämligen till krig redan i vintras. Varma, fuktiga dagar så vände jag på stenar, rörde om i lövhögar och tjopp, tjopp med sekatören så fort jag hittade en snigel. Inte många sniglar kvar när det blev vår. Det är alltså mitt tips för nästa säsong.
MarieE
hej Lotta!
Tycker inte det låter brutalt utan som en snabb död för kryp som förstör för oss blommälskare! Bättre det än att de ska behöva lida! Ska absolut tänka på det infölr nästa säsong:) Har dock somtur är endast fått dessa sniglar på en växt i min rabatt. Ska verkligen ta tag i detta så fort det bara går så de inte sprider sig!

tack!
//Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon