Ezereht
Jag har sett bilder på upprättväxande klematis som ser ut nästan som buskar. Finns det några sådana som klarar zon 5, och vad är det "rätta" namnet på dem?
octachoron
Antagligen menar du Clematis recta.
Klarar nog antagligen zon 5 i Sverige, i det amerikanska zonsystemet ska den klara kalla klimat.

En intressant variation på C. recta är Clematis recta 'Purpurea'. Finns att köpa på t ex Trädgår'n i Söderfors.
Finn Klematis
CITAT (Ezereht @ 06-07-2009, 17:15) *
Jag har sett bilder på upprättväxande klematis som ser ut nästan som buskar. Finns det några sådana som klarar zon 5, och vad är det "rätta" namnet på dem?

Hej!
Börja med att läsa fakta på min hemsida. finn.eldh.net

Mvh.
Finn
Ezereht
Tack båda två biggrin.gif

Octachoron tror du trägårn skickar med post?
octachoron
CITAT (Ezereht @ 07-07-2009, 09:48) *
Octachoron tror du trägårn skickar med post?

Jag tror inte de har någon organisation för postorder på Trädgår'n, tyvärr.
Racemosa
Jag har två upprättväxande klematis, Clematis Recta (den vita, vanligaste sorten) och en Ozawa Blue. Den första är helt ljuvlig - vacker och med fin doft. I år har den vuxit sig högre än vanligt, vilket gjort att jag låter den klänga på en obelisk. Den andra, Ozawa Blue, blir ca 70 cm och beter sig i strot sett som en lite spretig perenn.
DSC01148.JPG

Ozawa Blue

Ezereht
Fina bilder smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon