Full version: ohyra på pelargoner?
Nina K
Jag har någon konstig ohyra på mina hängpelargoner som jag aldrig sett förut. På undersidan av bladen bildas små knottror som nästan ser ut som sköldlöss - men det är det inte. Undersidan blir lite brun/glansig i stora fält, medan inget syns på ovansidan.

I kombination med detta är många blad avgnagda och jag hittade nyligen en superstor grön larv som dessvärre avlivades whistling.gif

Eftersom två problem uppstår samtidigt har jag lite svårt att avgöra vad som är vad, men jag tror inte att larverna har något att göra med det brun/knottriga...men är lite osäker!

Vad är det för skadedjur/sjukdomar som är vanliga på pelargoner?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är helt normalt ingen sjukdom eller skadegörare.

Det heter ödem och det är söndersprängda celler, cellerna sprängs sönder för att vattentrycket är högt och av någon anledning är klyvöppningarna stängda (ofta klimatbetingat). Detta är väldigt vanligt på just hängpelargoner och det är ingenting som påverkar växten.
Nina K
Puh...vad skönt att höra! Jag har hört talas om ödem, men har inte trott att det ska bilda bruna beläggningar på baksidan av bladen. Men det låter som du varit med om detta förut, så jag pustar ut en aning smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon