Full version: Lupiner
Danne031
Hej, skulle vilja ha lite Lupiner i utkanten av vår äng och nu börjar ju fröklasarna hänga på blommorna runt omkring.
Spelar det någon roll när jag nyper ett gäng kapslar och stoppar i jorden?
Anki V
Lupiner kan vara lite trickiga att så på friland om det inte funnits lupiner där tidigare och vänta tills frökapslarna börjar öppna sig. Det är så trist att gå och vänta på frön som inte kommer att gro pga. omognad

Mitt förslag för säker grodd är att du hämtar lite sandblandad jord från något ställe där det finns lupiner sedan tidigare, häller det i en sålåda med hål i botten och sedan sår lupinfröna. Jag brukar täcka fröna med ett tunt lager jord. Lådan kan du gräva ner i under en buske så det blir lite skugga från den hetaste solen.

En del av fröna kommer att gro nu på sensommaren men merparten gror nästa vår.

/Anki
mikaan
tummenupp.gif hej.. du skall nog vänta tills frökapseln är riktig torr ..nästan så det knastrar om den o rör du den så går den sönder o fröna faller ur.. de sår ju sej lätt själva oxå..
officinalis
CITAT (Anki V @ 06-07-2009, 20:15) *
(..)
Mitt förslag för säker grodd är att du hämtar lite sandblandad jord från något ställe där det finns lupiner sedan tidigare (..)

/Anki

Skulle du kunna förklara detta påstående?
Nauti
CITAT (officinalis @ 06-07-2009, 23:09) *
Skulle du kunna förklara detta påstående?
Lupiner använder bakterier för att fixera kvävet. Jag skulle gissa på att hon menar att du skall ta jord från en plats där det tidigare växt för att gynna lupinerna, då dessa kvävefierande bakterier inte finns i vanlig köpjord.

Sedan tycker jag inte att det borde göra någon skillnad i början av plantans liv, då den näring den behöver redan skall finnas i fröet.
officinalis
Men det gynnar väl först och främst tillväxten och inte grobarheten av fröna?
Finns för övrigt många baljväxter som växer bra även utan aktiva bakterier.
Anki V
Jag skrev lite fort och fel när jag skrev säker grodd……Jag skulle ha skrivit tillväxt. Förlåt blush.gif .
Tur att någon ifrågasätter.

Jag har sått på båda sätten…flera ggr. Dv.s sått i vanlig köpt såjord och i jord som jag tagit från en ”lupinbacke”.

Det gror bra med båda alternativen men jag tycker att jag har jag högre överlevnad och bättre tillväxt av småplantorna i ”lupinjorden”. Fjolårets sådd är nu dubbelt så stora i ”lupinjorden”.

Direkt på friland där det inte växt lupiner tidigare har jag aldrig lyckats med sådder.

/Anki
Danne031
Det låter ju lite lustigt i mina öron att det kan vara svårt att få det att ta sig på friland, för det är ju mestadels där man ser dom..utmed motorvägar och så menar jag finns det ju mängder.

Tack för tipsen.
Anki V
CITAT (Danne031 @ 07-07-2009, 21:00) *
........utmed motorvägar och så menar jag finns det ju mängder.

Tack för tipsen.

Precis….där det växer lupiner finns de i mängder.

Där jag ville få lupiner att etablera sig har det aldrig funnits några och det var flera km till närmaste bestånd. Det tog 5-6 år innan jag fick lupinerna att trivas. I dag är det inga problem.

Men prova…det är bara så man får veta om det går.
Det kanske växer som sjutton hos dig tummenupp.gif .

/Anki
officinalis
I värsta fall får man väl höra med baljväxtlaboratoriet för bakterierna. Finns väl vissa yrkesodlare som gör så.
Har dock dålig koll på hur man gör i praktiken och i vilken form dessa bakterier kommer i.
Eva 33c
Lupiner och bakterier disskuterade nyligen i en annan tråd.
Här är länken till den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon