Erika i Sandviken
Idag var jag in till Plantagen och helt oplanerat köpte jag två klematiser.
Frågan är nu, köpte jag "grisen i säcken" ?

Jag köpte en Klematis Montana "Fragant Spring" ,trots att det stog zon 2-3 på den.På bilden ser den otroligt maffig ut *naturligtvis*
Jag planterade den i ett varmt läge och la singel i botten av gropen,blandade upp kompostjorden med lite finare grus,gav benmjöl och hoppades på tur.Jag förstår mycket väl att den knappast kommer överleva vintern,men....*hoppas ändå*

Va tror ni, någon som har den ?

Jag köpte också en C.Dorothy Walton och den ska enligt etiketten klara zon5.
Finn Klematis
CITAT (Erika i Sandviken @ 06-07-2009, 20:20) *
Idag var jag in till Plantagen och helt oplanerat köpte jag två klematiser.
Frågan är nu, köpte jag "grisen i säcken" ?

Jag köpte en Klematis Montana "Fragant Spring" ,trots att det stog zon 2-3 på den.På bilden ser den otroligt maffig ut *naturligtvis*
Jag planterade den i ett varmt läge och la singel i botten av gropen,blandade upp kompostjorden med lite finare grus,gav benmjöl och hoppades på tur.Jag förstår mycket väl att den knappast kommer överleva vintern,men....*hoppas ändå*

Va tror ni, någon som har den ?

Jag köpte också en C.Dorothy Walton och den ska enligt etiketten klara zon5.

Hej!

Montana tillhör klippgrupp 1 och kommer troligen att frysa ner, inga blommor.
Dorothy Walton, som egenligen heter Bagatell, klippgrupp 3 bör det inte vara något problem med.

Mvh
Finn
Erika i Sandviken
Innebär klippgrupp 1 att man inte klipper dem alls ? Det står varje fall på den att den inte ska klippas.
Tror du jag kan linda in den på något vis, eller ska jag helt enkelt ta upp den och kruka den ?

Jag har en klematis som jag har i stor kruka och den verkar trivas förträffligt med det,fördelen med att ha dem krukade,likaså med rosor är att man kan ha dem uppe på altanen och verkligen njuta av skönheterna.
Finn Klematis
CITAT (Erika i Sandviken @ 06-07-2009, 21:08) *
Innebär klippgrupp 1 att man inte klipper dem alls ? Det står varje fall på den att den inte ska klippas.
Tror du jag kan linda in den på något vis, eller ska jag helt enkelt ta upp den och kruka den ?

Jag har en klematis som jag har i stor kruka och den verkar trivas förträffligt med det,fördelen med att ha dem krukade,likaså med rosor är att man kan ha dem uppe på altanen och verkligen njuta av skönheterna.

Hej!
Du kan linda in den eller kruka den. Men den blir med tiden mycket stor.
Jag har 24 klematis i kruka.

Mvh.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon