lisa_klump
Har någon något tips på gulblommande krukväxter som ska stå i ganska små krukor?
.. Kanske någon kaktusväxt eller nåt annat som tål torka?
MariaS
Kalanchoë eller höst/våreld som den också kallas. Finns även som miniatyrer med enkla eller dubbla blommor.

Det är en suckulent, så de behöver torka upp mellan vattningarna.
ing
eller kanske krysantemun?
lisa_klump
Ok tack för tipsen!
Maria S: vet du om Kalanchoe går att få att blomma om?
Platinum
CITAT (lisa_klump @ 07-07-2009, 20:13) *
Ok tack för tipsen!
Maria S: vet du om Kalanchoe går att få att blomma om?

Man kan iallafall få dem att blomma om om man tar sticklingar, jag är inne på år tre med mina vita och nu har de blivit så stora igen att det är dags att föryngra dem igen.
lisa_klump
Jaså ok, hur gör du då? Tar du ett skott och sätter ner i vatten eller går det bra direkt ner i jorden som plantan redan står i?
Platinum
CITAT (lisa_klump @ 07-07-2009, 20:21) *
Jaså ok, hur gör du då? Tar du ett skott och sätter ner i vatten eller går det bra direkt ner i jorden som plantan redan står i?

Jag klipper av och sätter i vatten och planterar ner sedan när den visar rotanlag. Men jag skulle tro att man kan sätta ner den direkt också, det är ju en suckulent och många av dem går ju att rota direkt.
MariaS
Det är lätt att få dem att blomma om. Ställ dem lite mörkare och framför allt svalare i minst en månad, ta sen fram dem i ljus och värme igen och de blommar snällt.

En variant är att låta dem stå ute på sommaren och en bit in i september. Är det risk för frost, bör man ta in dem, annars låter man de stå ute så länge man vågar.

Under den lite mörkare och svalare perioden, ska de ha minimalt med vatten.
Alexander-VG-zon3
min blommar om utan att jag gör nåt speciellt. tar ut den vid +5c (avhärdar först) tar in den innan frosten sätter den inne i rumstemp utan extra ljus. vattnar ibland. planterar om på våren i nyjord.

dock miniatyr former av krukväxter blir ju större men har man dom i små krukor hindras väl tillväxten något på en del.

MariaS
CITAT (flaxss @ 07-07-2009, 23:45) *
min blommar om utan att jag gör nåt speciellt. tar ut den vid +5c (avhärdar först) tar in den innan frosten sätter den inne i rumstemp utan extra ljus. vattnar ibland. planterar om på våren i nyjord.

dock miniatyr former av krukväxter blir ju större men har man dom i små krukor hindras väl tillväxten något på en del.

Just det, du ger dem en kylperiod giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 07-07-2009, 23:57) *
Just det, du ger dem en kylperiod giggle.gif

haha DoooHH slap.gif

såklart den blommar om då, jag gör det automatiskt att jag tar ut allt så jag tänker inte på att ''ute under hösten'' gör att dom blommar.

iförsig såg jag vanliga ''eldar'' på ett kontor som ingen tar ta hand om men dom var stora(stora och stora, hade sträckt sig mot ljuset) och hade blommat om. men där kan det ju vara torka plus mörk vinter som gör att dom blommar om elelr nåt.
MariaS
CITAT (flaxss @ 08-07-2009, 00:03) *
haha DoooHH slap.gif

såklart den blommar om då, jag gör det automatiskt att jag tar ut allt så jag tänker inte på att ''ute under hösten'' gör att dom blommar.

iförsig såg jag vanliga ''eldar'' på ett kontor som ingen tar ta hand om men dom var stora(stora och stora, hade sträckt sig mot ljuset) och hade blommat om. men där kan det ju vara torka plus mörk vinter som gör att dom blommar om elelr nåt.

... eller kosdrag i ett kontorsfönster, som faktiskt också ger kyleffekten...

Annars brukar ju kontor ha AC-anläggningar...

Kalanchoë är inte svåra som man tycks tro. Lite vanlig vanskötsel bara, så.... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon