lenaandersson
Nu har jag varit ute och lekt med min nya leksak,Ni som redan har annvänt en gasbrännare hur länge måste man hålla elden över växten. så det blir bäst.
MariaS
Det räcker tills gräset börjar bli en aning mörkare, det går alltså ganska fort.
lenaandersson
okidoki, då ska det bli spännande att se hur det ser ut i morgån.
Ralf
man ska väl få gräset att torka.....
eldar man upp det växer det ut på nolltid
MariaS
CITAT (Ralf @ 06-07-2009, 22:05) *
man ska väl få gräset att torka.....
eldar man upp det växer det ut på nolltid

Man eldar gräset så att cellerna förstörs, (torkar gör det ju automatiskt när det dött) då har man stoppat fotosyntesen och även roten blir starkt påverkad (torkar ut). Eldar man tills gräset börjar brinna, påverkas inte roten och problemet kvarstår.
andersen
CITAT (MariaS @ 06-07-2009, 23:49) *
Man eldar gräset så att cellerna förstörs, (torkar gör det ju automatiskt när det dött) då har man stoppat fotosyntesen och även roten blir starkt påverkad (torkar ut). Eldar man tills gräset börjar brinna, påverkas inte roten och problemet kvarstår.

Är det värkligen så? jag brukar se folk som eldar gräsängar tidigt på våren,dom blir jätte fina gräsområde senare på sommaren.
MariaS
CITAT (andersen @ 07-07-2009, 18:11) *
Är det värkligen så? jag brukar se folk som eldar gräsängar tidigt på våren,dom blir jätte fina gräsområde senare på sommaren.

Jamen då är det dött gräs man eldar och det påverkar inte varken fotosyntes eller rötter. Däremot påskyndar man starten av tillväxten, genom att bränna bort det torra gräset. Isoleringstjänsten är ju över, så att säga.
andersen
OK då förstår jag.
Oros
Mycket lärorikt MariaS, man tackar smile.gif jag har alltid trott att man ska elda upp gräset och även många som arbetar med i parker och liknande har jag sett stå och båla upp hela grästuvor tongue.gif
MariaS
CITAT (Oros @ 14-07-2009, 13:25) *
Mycket lärorikt MariaS, man tackar smile.gif jag har alltid trott att man ska elda upp gräset och även många som arbetar med i parker och liknande har jag sett stå och båla upp hela grästuvor tongue.gif

Jo det funkar väl det med.... för stunden.... Men helst vill man ju ha ett varaktigt resultat, och det får man ju bara om roten lever och inte får någon näring från det gröna, för då dör roten med efter ett tag. För så vitt roten vet, är ju det gröna kvar där uppe... Det är ju bara det, att det gröna kan inte jobba, för sellerna har gått sönder. Enkelriktad transport kan man säga laugh.gif

Eldar man däremot bort hela tuvan, känner ju roten att något fattas och skickar upp nya strån, så den kan få näring igen. Det är ju så fotosyntesen går till.
uno
Jag tyckt gasolbrännaren var värdelös och gav bort den.
En aningen överskattad leksak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon