Full version: Köttätande växt
Molngrabb
Jag känner en kille på 6 år som är helt galen i allt vad liv heter, vare sig det handlar om rymden, kräldur eller insekter. Jag tänkte ge honom en köttätande växt eftersom jag tror att han hade haft stor glädje av en sådan. Vad jag behöver är bra tips på en passande förstagångsväxt. Det som dyker upp i mitt huvud är venus flugfälla men jag har dålig koll på om den är lättskött eller inte.

Ser fram emot förslag och hjälp. smile.gif
Nauti
För det första tycker jag det låter konstigt att han gillar insekter och vill ha en växt som måste döda dem för att överleva.

För det andra så är inte venus flugfälla något bra val skulle jag tro. Då man inte får peta igen fällorna, då dör den. Den måste ha kalkfritt vatten, annars dör den. Den måste även ha vintervila, annars kommer den att dö i slutändan ändå.

Jag tycker att min flugtrumpet är lättast att odla och kräver minst. Annars är tätörten ganska lätt den med. Den kan man även ta bladsticklingar på som rotar sig ganska lätt, så att man har ifall moderplantan dör.
MariaS
Kannrankan (Nepenthes) är nog den enklaste av köttätarna. Den är nog den som bäst klarar av lite torka också. Om inte annat talar den i alla fall om att den behöver vatten. Den klarar också bättre av vårt torra inomhusklimat. Det finns hybrider som är billigare än den stora alatan också.
Nauti
Jag tycker inte att den är den enklaste. Den sort jag har sett rekommenderas som den bästa inomhussorten(utan terrarium) är Nepenthes sanguniea. Jag har den och det krävs inte särskilt stora förändringar i miljön för att kannorna skall skrumpna ihop och se fula ut. Det är nog inte en så rolig växt att ha för ett barn skulle jag gissa på. Men det är mycket möjligt att ni lyckas sköta eran bättre än vad jag sköter om min och ha en frisk och kry planta, då är den säkert rolig för barn tongue.gif
RB6230
Låt den aldrig torka ut och sätt den i ett syd fönster så fixar den nya kannor .... byt ut jorden den kommer i mot död sphagnum som finns att köpa i blomster affären blandat med lite perlit och orkidée bark så ska du se att den fixar sig bra även för en 6 åring .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon