Susanne i Linköping
25-10-2003, 17:05
Idag skördade jag för första gången i mitt liv jordärtskockor. Samtidigt löste jag mysteriet med varför vissa stänglar blommade medan andra blev nära tre meter höga utan en skymt av knoppar. De stänglar som blommat märkte jag upp när jag klippte ner alla stänglar, och sen började jag gräva (fick bryta upp några centimeter frusen jord först). Knölarna under de stänglar som blommat var vita, medan de andra var rödaktiga och mindre. Tydligen var det inte bara Bianca bland knölarna jag köpte i våras. Nåja, det gör ju inte så mycket, de vita knölarna grävde jag ner igen (på markerad plats), de röda ska jag göra soppa på.
Och så de växte, Biancorna!

Under en planta satt knölarna så tätt att de bildade en enda klump. Fina blommor var det också.
lilla mamma
25-10-2003, 17:32
Måste hålla med.
Jag satte två olika i samma grop för två år sedan.
Jag har delat tre gånger och grävt upp till förtäring lika många gånger och ändå är hela backen full av dem. Blommar underbart gör de och tål trädgårdens torraste läge utan gnäll.
Hej
Drar man upp Bianca från frön eller var får man tag på knölar?
Antagligen Trädgårdsmässan, typ?
/Inka
Åsa, mälardalen zon 2
25-10-2003, 22:11
Både röda och vita knölar är OK alla stänglar måste inte blomma, jag odlar båda sorterna man ser ju lätt vilka som är vad när man gräver upp dem.
Själv äter jag upp de som är tillräckligt stora för att man ska kunna skala dem, de små slängs tillbaka, även de där pyttesmå knölarna man ofta hittar kan bli en ny planta nästa år.
Jordärtskocka brukar förökas via knölar, som planteras nu på hösten eller tidigt i vår. Bianca brukar sällan säljas i butiker och jag tror inte jag sett den på trädgårdsmässan utan det är nog en sådan växt man byter till sig eller köper från andra trädgårdsmänniskor.
Marit vid Julita
28-10-2003, 14:39
Man behöver ju inte skörda allting på hösten.
Jag brukar låta dem stå kvar till våren och skördar då så snart tjälen gått ur jorden.
Jag tar också bara de största och låter de andra gå tillbaka i jorden.
Eftersom de beter sig som potatis, sätter jag dem i rader.
De har ju annars en tendens att sprida sig väldigt, så man måste ju få upp alla små knölar om man inte vill ha ohämmad spridning.
Utsädet har jag köpt i mataffären. Har tagit fina jämna exemplar och hoppas att avkomman blir detsamma.
Louise i Göteborg
30-10-2003, 10:46
CITAT (Annki @ 29-10-2003, 17:10)
Här ska skördas skockor innan tjälen går i jorden.
Det gör inget om tjälen går i jorden. Såfort det släpper kan man fortsätta och skörda. Ända till de börjar gro till våren igen.
En underbar grönsak för glömska slarvor som jag
Ingrid på Västkusten
30-10-2003, 11:00
Hmm - Louise -> får man prova igen? Kanske mina halvdana kompostpallkragar vore något .....

Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
30-10-2003, 11:39
Ingrid
Vad hände med förra försöket - inte kan väl nån misslyckas med jordärtskockor?
Ingrid på Västkusten
30-10-2003, 14:24
Hallon,
Det frös ju så förbenat i backen precis efteråt så jag gjorde en abrovinkel i en stooor kruka med lite halvfrusen köpejord. På våren hade de liksom torkat bort ...:-/ till små svarta skrumpna ting.
så ja - jag kan nog lägga dem till min ähum 'meritlista' över hemskt lätta växter jag misslyckas med :-)
Hälsar Ingrid
Jodå, visst går det att misslyckas med det som ska vara enkelt. Mina jordärtskockor har vissa år ruttnat bort, glömts bort, ätits upp av några eller aldrig utvecklats (de fanns helt enkelt inte kvar)...
Men skam den som ger sig. I vår blir det nya igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.