I tallen utanför vårt sovrumsfönster sitter varje kväll en fågel som jag inte känenr igen (kan ju bero på att jag inte kan så mycket om fåglar)
Den spelar högt och ljudligt......utan uppehåll i flera timmar.
Den är nästan stor som en stare.........rödaktigt bröst........övrigt grå/brun--tror jag. Svarta teckningar kring ögonen...som en mask.
Jag förstår att det inte är lätt att gissa på denna enkla beskrivning men jag är nöjd med alla tips jag kan få så kan jag googla.
Chamomille
07-07-2009, 08:58
Hur låter den då
GunnellF
07-07-2009, 09:04
Kan det vara en
Björktrast?
Jag har googlat och lyssnade på Björktrasten .......fågelsången stämmer inte.
Björktrasten verkar vara röd bara strax nedanför huvudet. " Min" fågel är röd hela bröstet ner.
Det är svårt att beskriva ljudet men det är väldigt starkt.....inte bara lite kvitter.
Gossen Ruda
07-07-2009, 09:29
Får man gissa på Rödstjärt?
Chamomille
07-07-2009, 09:48
Rödstjärt....inte omöjligt men jag tycker att "min" fågel har mer markerad rödfärg,.....kanske skillnaden är hona / hane.
Kan inte lyssna på ljud från SR idag...vet inte vad som hänt. Jag lyssnar ofta på SR via datorn men idag är det helt tyst.
Jag ska försöka fota fågeln.
Gossen Ruda
07-07-2009, 12:03
Bilden på SR tycks ha gått igenom ett färgborttagningsbad. Googla efter bilder istället.
sparvuggla
16-07-2009, 09:18
Beskrivningen passar bäst på en rödstjärt-hane. Med svart mask runt ögonen.
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/for...g/rodstjart.htmSom andrahandstips har jag rödhake eller törnskate-hane, fast dom är inte så troliga med tanke på beskrivningen.
Hos mig har jag en "envist sjungande" rödhake! Högt och ljudligt, vacker sångfågel. Den fattar inte att fåglar ska sluta sjunge efter midsommar.
sqrulan
16-07-2009, 16:09

Jag har ju också en sådan fågel här ute, den är rödbröstad och sjunger som en galning. Jag har nog aldrig hört en fågel sjunga så mycket så att man blir lite irriterad.
Den har väldigt rött bröst, som en vinterfågel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.