linnarsson
Hej!

Som rubriken lyder. Vad anser forumets samlade kunskaper om Jonsereds åkgräsklippare. Den har 16,5HK och uppsamlare finns som tillbehör.

Vi har ca 1000kvm trädgård och den är lite ojämn och har lite "tuffare" gräs. Vad tror ni? Är 16,5HK för mycket för oss? Är Jonsereds prylar bra? Ja allt som kan tänkas vara intressant. Eller ska vi leta efter andra märken/alternativ?

Mer info hittar ni här:
http://www.jonsered.se/node2603.aspx?nid=1...3&pid=87711

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson
Oros
Vad är det för fel på en klassisk "handjagare". dessutom så får du en riktigt bra träning om du har 1000kvm och klipper den med handjagaren innocent.gif biggrin.gif
Buggebubben
Personligen gillar jag ju inte traktorer med klippaggregatet mitt under eftersom du får problem att klippa i alla hörn. Skulle jag köpa ny så skulle det bli frontklippare.
Annars tror jag Jonsereds produkter håller bra kvalitet.
Aqualize
Är trädgården utformad så det inte finns så mycket hinder eller de inte är placerade "huller om buller" så fungerar traktorvarianten bra (dvs mittmonterat aggregat). Är det hinder som man "hela tiden" måste väja undan är nog en med frontmonterat aggregat mycket smidigare att köra.

En annan nackdel med frontmonterat (som Jonsereds Rider-serie) är ju priset.

På vilken axel driver Ridermaskinerna (förutom på de dyrare 4wd maskinerna såklart)? Är det fram så är det ju inte lämpliga dragare om du har något sådant att göra. T.ex. kör jag in ved med våran Partner traktor. Snökedjor och hemmabyggda lämmar på kärran lastar ~0,8 m^3 ved. Det ger rätt hög belastning på draget.

Tittar man just på jonsereds modellprogram så duger LT 2216 (dvs. modellen under den du länkade till) gott och väl. Den har 6-växlad låda och 15,5 HK istället för steglös med 16,5 på LT 2217 A, men 3400 kr billigare. Våran första åkgräsklippare var en jonsered med 7,5 HK och 4 växlar framåt (två knivar). Det gick det med... 6 växlar (som på nuvarande traktor vi har) är tillräckligt, det finns alltid någon bra att välja och när du väl håller på och klipper är det inte viktigt att sitta och finlira hastigheten med steglös transmission.
Men jag tycker inte du ska ta någon av deras mindre modeller då de har väldigt smal klippbredd. Når ens klippaggregatet utanför på vänstersidan eller är det hjulen som tar i först om man kör längs med en vägg?

Ska påpeka att jag inte säger att Jonsered är det du ska, jag har inte läst på om alla olika märken och modeller på ett tag men jag rekommenderar en del egenskaper som du bör se över.
MariaS
Sen kan jag bara nämna, att gräsklipparrobotarna är billigare än åkbara över lag och de kan klippa upp till 3000m2 alldeles själva utan utsläpp och dyra energikostnader.
Peo-Eskimo
Hej!

För att ge lite bild av vilka problem man kan tänkas möta med sin åkgräsklippare så får jag bidra med lite erfarenhet.

Min åkgräsklipparkarriär började med vårt hus. Med i köpet fick vi en Stiga Villa (framhjulsdriven, klippaggregat fram, svängande bakhjul)

med 3500 m² gräsmatta fungerde den bra och kostade 1 till 1,5 timmar att klippa.

Dne kraftigt kuperade tomten gör att man måste köra på "rätt" sätt. Med framhjhulsdriften och motorn bak kunde man backa sig ur alla situationer (om man körde nerför en brant kunde den alltid backa upp) men man kunde inte köra framåt i uppförsbackarna...

Har du en fotbollsplan (plan utan hinder) är traktorversionen med mittmonterat aggregat en bra lösning. Man får kraftig motor, bekväm körställning.

Har du som jag en varierad tomt med buskar, träd, stensättningar, krångel och elende (nä riktigt så illa är det inte) som dessutom lutar på sina ställen - så skulle jag rekomendera en front klippare.

En begangad maskin kan ju vara en bra start om du vill prova. Maskinerna faller marginellt i värde på ett år (om du tar en klassiker som Stiga villa, Hqa rider eller annat känt fabrikat). Maskinerna är dessutom förhållandevis enkla. Motorn är standard. Resten är basmekanik som går att laga med lite bonn-lösningar. Inte heller så dyrt att lämna in till granngården eller liknande ställen.

För närvarande kör jag en Stiga Park med 120cm klippbredd. Den klipper jag hela gräsmattan på 45min - 1 timma. Men den är mycket jobbigare att köra. Midjestyrningen tvingar föraren att röra på hela maskiinen vid varje sväng. (visst det finns dom med servo ... men då får man betala). Här föredrig jag bakhjulsstyrningen på stiga villa:n. Snabb och smidig. smile.gif

Vad jag saknar på min maskin är hydrostatdrift. Det innebär att man inte har några växlar, utan styr hastigheen som på en automat genom att gasa mer med pedalen.
Men även detta kostar exrtra...

Då det bara är en gräsklippare så ville jag inte lägga så mycket. Min maskin kom jag över på blocket. 13 000:- för en 6-7 år gammal maskin som jag tykcte verkade bra.

Ju mer pinaler det är ju fler saker att serva. Min maskin har 3 knivar i klippaggregatet vilket betyder 6 lager och 3 lagerbockar. Nästa gång jag renoverar det skall jag se till att köpa lager på biltema ... det är ju fortfarande bara en gräsklippare...

Lycka till - ställ gärna fler frågor...

Mvh

peo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon