Hej!
För att ge lite bild av vilka problem man kan tänkas möta med sin åkgräsklippare så får jag bidra med lite erfarenhet.
Min åkgräsklipparkarriär började med vårt hus. Med i köpet fick vi en Stiga Villa (framhjulsdriven, klippaggregat fram, svängande bakhjul)
med 3500 m² gräsmatta fungerde den bra och kostade 1 till 1,5 timmar att klippa.
Dne kraftigt kuperade tomten gör att man måste köra på "rätt" sätt. Med framhjhulsdriften och motorn bak kunde man backa sig ur alla situationer (om man körde nerför en brant kunde den alltid backa upp) men man kunde inte köra framåt i uppförsbackarna...
Har du en fotbollsplan (plan utan hinder) är traktorversionen med mittmonterat aggregat en bra lösning. Man får kraftig motor, bekväm körställning.
Har du som jag en varierad tomt med buskar, träd, stensättningar, krångel och elende (nä riktigt så illa är det inte) som dessutom lutar på sina ställen - så skulle jag rekomendera en front klippare.
En begangad maskin kan ju vara en bra start om du vill prova. Maskinerna faller marginellt i värde på ett år (om du tar en klassiker som Stiga villa, Hqa rider eller annat känt fabrikat). Maskinerna är dessutom förhållandevis enkla. Motorn är standard. Resten är basmekanik som går att laga med lite bonn-lösningar. Inte heller så dyrt att lämna in till granngården eller liknande ställen.
För närvarande kör jag en Stiga Park med 120cm klippbredd. Den klipper jag hela gräsmattan på 45min - 1 timma. Men den är mycket jobbigare att köra. Midjestyrningen tvingar föraren att röra på hela maskiinen vid varje sväng. (visst det finns dom med servo ... men då får man betala). Här föredrig jag bakhjulsstyrningen på stiga villa:n. Snabb och smidig.

Vad jag saknar på min maskin är hydrostatdrift. Det innebär att man inte har några växlar, utan styr hastigheen som på en automat genom att gasa mer med pedalen.
Men även detta kostar exrtra...
Då det bara är en gräsklippare så ville jag inte lägga så mycket. Min maskin kom jag över på blocket. 13 000:- för en 6-7 år gammal maskin som jag tykcte verkade bra.
Ju mer pinaler det är ju fler saker att serva. Min maskin har 3 knivar i klippaggregatet vilket betyder 6 lager och 3 lagerbockar. Nästa gång jag renoverar det skall jag se till att köpa lager på biltema ... det är ju fortfarande bara en gräsklippare...
Lycka till - ställ gärna fler frågor...
Mvh
peo