Tänkte försöka bifoga lite bilder för första gången och i samma veva ställa frågan om när jag kan skörda?
Den första bilden är röd sättlök, har försökt läsa mig till om när den ska skördas. Men inte hittat så bra info,
så här ser den iaf ut nu:
[attachment=37666:I2116898...T123118Z.jpg]
Nästa odlingsbild är sockerärtor och rädisa. Ärtorna verkar trivas bra på spaljén som är ny för i år, idag har jag hittat 4 små ärtskidor. Verkar gå lika bra som förra året att odla! Rädisorna däremot har jag för första gången, undersökte en "rot" idag, men den verkar smal och liten trots att bladen är stora och fina. Vad kan jag göra för att få en bra tillväxt där?
[attachment=37667:I2116897...T123118Z.jpg]
Det var mina ätbara odlingar det, annars är det pelargoner och dahlior som jag har på balkongen.
~skulle bli hemskt glad för svar! Hoppas också att det snart blir mer sol i vårt avlånga land!
Preussen
07-07-2009, 18:17
CITAT (Mojon @ 07-07-2009, 15:58)

Tänkte försöka bifoga lite bilder för första gången och i samma veva ställa frågan om när jag kan skörda?
Den första bilden är röd sättlök, har försökt läsa mig till om när den ska skördas. Men inte hittat så bra info,
så här ser den iaf ut nu:
[color="#FF0000"][/color]
om du inte vill använda den som färsklök så kan du vänta åtminstone en månad till. blasten börjar att torka/blekna när det är dags. tror att du under rubriken "avdelningar" här på odla kan få bra information.
Hoppas också att det snart blir mer sol i vårt avlånga land!
vart bor du? har kanonsommar när nere i sydväst.
officinalis
07-07-2009, 22:18
Ser fint ut, närodlat!

Vad är det för sockerärtor du odlar? Kanske är spaljén lite för låg.
Tack för era svar!
Preussen: Jag bor i Umeå och de senaste dagarna har det regnat en hel del, fast idag är det tack och lov uppehåll! Jag ska leta rätt på de där avdelningarna du tipsade om!
Officinalis: sockerärtorna är en lågväxande typ, blir mest troligt inte högre än på bilden eftersom den börjat blomma och flera skidor är framme.
officinalis
08-07-2009, 10:49
Jaså, då fungerar det nog utmärkt!
Jag har också satt låga sorter, men de är cirka halvmetern nu.
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2009, 11:37
När det gäller rädisorna är det nog bara att hoppas på kyla, det brukar inte bli så mycket under jord då det är varmt och soligt (rädisbaljor går dock också utmärkt att äta). Själv sår jag rådisor direkt då marken tinat på våren och sedan skördar jag i början av juni sedan är rädisodlingen klar för det året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.