emmalofo
Jag undrar lite över blomningstiden på engångsblommande rosor. I mina rosböcker står det om många av de engångsblommande att de blommar ungefär en månad, från slutet av juni och framåt. Men de flesta av mina engångsblommande (Mme Plantier, Mme Hardy, Aimable Amie) blommade ca 10 dagar, max två veckor. Beror de på att de är nyplanterade (förra hösten), på vädret eller på något annat? Min Flammentanz som säkert är 25 år gammal är däremot inne på tredje veckan och visar inga tecken på att ge upp.

Även på Trädgårdsföreningen här i Göteborg är nästan alla engångsblommande helt överblommade redan.

Vad har ni för erfarenhet?
Ezereht
Jag har hört det beror på vädret. Är det jättevarmt blommar de över fortare.
Thé
Och jag har hört att det varierar även från ros till ros. Vissa ger allt på kort tid, exempelvis Mme Plantier.
Kajsa
Gallica rosorna är över på två veckor när det är värmebölja som i år, har mina soligt och som sagt man får se till att vara hemma då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon