Full version: Bsilikaproblem
Suz
Hej!

Jag har ett problem med mina Basilikor.
De växer massor men bladen torkar liksom, blir brungråa för att sedan falla av. confused.gif
Har ingen kamera till hands just nu så jag kan inte lägga upp en bild.
Vattningen är som den ska, låter den torka ut lite men inte för mycket mellan varven.
Gödning är heller inte ett problem varken för mycket eller för lite då jag har en planta som skötts likadant som de andra som mår strålande....
De står inne så temperaturväxlingar är det inte heller!

Någon som vet vad det kan bero på? help.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kolla noga under bladen och se om det är trips eller spinnkvalster jag tycker basilikaplantor brukar se ut så som du beskriver då de har drabbats av dessa ohyror.
Suz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-07-2009, 17:57) *
Kolla noga under bladen och se om det är trips eller spinnkvalster jag tycker basilikaplantor brukar se ut så som du beskriver då de har drabbats av dessa ohyror.

Jag har kollat och letat men hittar ingenting dunno.gif
heidi6
Mina basilikor vill aldrig torka ut mellan vattningarna, fick de välja skulle de vara planterade i dammen... Jag tror du ger dem för lite vatten. Basilika trivs bäst i stora krukor med mycket jord (en "ica"-basilka= 17 cm kruka) och vill ha vatten jämt!
AnneMysan
Undrar om det är bättre att ha en Basilika i kruka inomhus, än att plantera den i rabatten?
Köpte några kryddkrukor, olika sorter, och planteraade ut dom. Persilja, Timjan och Basilika.
verdeverde
Du vattnar den väl från fatet? En väninnas basilikor såg ut fantastiska bladen gröna och glänsande...och då lärde jag mig detta!
Suz
Hej!

Nej jag vattnade dem i krukan. Ska prova med fatet nästa gång....om jag ger mig på att driva upp basilika från frö igen.
Sista två åren har jag lyckats bättre med att få köpebasilika (från affären) att ta sig och bli stor och fin.
Alla mina olika sorter dog i år igen och det måste varit något djur eller så för det spred sig även till en av mina avokado -cry-.gif

Fast skadornat ser inte likadana...nåja i komposten åkte basilikan...avocadon har jag fått lite andra tips som ska provas.
RitRat
CITAT (AnneMysan @ 10-07-2009, 12:39) *
Undrar om det är bättre att ha en Basilika i kruka inomhus, än att plantera den i rabatten?

Min erfarenhet är att basilika trivs bäst i sol och värme, alltså i ett söderfönster inomhus, eller på en varm glasveranda. Den tål inte gärna svala nätter under 12 grader, som det ofta kan bli där jag bor (Västerbotten).
AnneMysan
Hade planterat ner min inköpta Basilika i rabatten, men den såg bara tröttare och tröttare ut. Blev hål i bladen och gulnade vartefter. Tog upp den efter ett par dagar och satte den i en kruka. Står ganska soligt nu, men skyddar den när det regnar. Nu har det kommit massor med nya blad, alla gröna och fina. Det hjälpte tydligen att sätta den i kruka och bara vattna på fatet. Tack för det tipset bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon