Per-Åke
Hej. jag har en ny 8 meter lång rabatt där jag tänker plantera röda rosor med en låg lavendelsort framför. Jag bor i zon 3.
Vad rekommenderar panelen?
mvh
Per-Åke
Thé
Det beror på vad du gillar för typ av blommor. Jag har sett Isabella Roselini och den är verkligen maffig, jättestora, röda blommor. Annars är väl Ingrid Bergman en ganska pålitlig klassiker. Kanske lite på gränsen för zonen (står som zon 3 på rosenposten)?

Vill du ha något mindre blommor finns exempelvis Nina Weibull, jag har ärvt en med trädgården och den verkar tåla omild behandling. Men jag hade aldrig köpt den själv.

Hoppas att någon annan röd-fantast dyker upp - jag har inte hunnit börja på min röda hörna än.
Erika i Sandviken
Jag har en röd rabatt innehållande

*Nadja Renaissance (ohyggligt snygg och doftar underbart)
*Hope for Humanity (så vacker,mkt blommor,rekommenderas)
*Barcarole (lite svag här)
*Oklahoma (trogen,med stora blommor)
*Lavaglut (otroligt vacker)
*Isabella Rosselini (ny för i år,så ingen kommentar än)
*Burgund81 (Blommar otroligt )
*Dame de Cour/Röd Peace (också blomvillig)

sen har jag Ingrid Bergman i ett annat land,hon klarade också denna hårda vinter som var i år.
Champlain också en röd ros,men med lite slarvigare blommor.
Jag skulle vilja säga -Köp Hope for Humanity!

Alla i zon 4
Kajsa

Ingrid Bergman ser ut som en flott köperos, den är min favorit, zon 3 så den kan frysa en del.

H.C Andersen är frisk och kan bli lite buskig 1- 1.20 hög, zon 4

Golden Eye, Easy Elegance ros blir ca 1 m, mycket vackert röd färg, zon 3 - 4, rotäkta.
Ezereht
Winnipeg Parks? Eller är den för cerice-röd?
Per-Åke
Hjärtligt TACK för alla tips!
mvh
Per-Åke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon