|
Full version: Fladdermöss
Fladdermöss har flyttat in i en sjöbod som vi har inrett som ett extra rum dom hänger mellan innervägg och ytterväggg i en luftspalt där.Nu är det så illa att ingen vill sova där för gästerna tycker det är väldigt läskigt att höra dom det prasslar och dom låter som möss,det har blivit tillökning med småungar. Vad ska vi göra hur kan man flytta på dom och är dom fridlysta?
De är fridlysta ja, vänta till hösten och stäng sedan ingångshålet, ev med nät.
Platinum
07-07-2009, 18:58
Är det inte bättre att lära era besökare att det finns fler djur som kan bo vid hus än katt och hund?
Stör de er mycket så finns det säkert någon kunnig som kan flytta dom åt er, det finns ju kunniga som kan flytta orm som bosätter sig på olämpliga platser och borde väl finnas motsvarande för fladdermöss.
Men om ingångshålet blir stängt blir dom inte instängda där inne då, det klarar jag inte av i så fall, går inte fladdermöss i vinterdvala i sina bon???? CITAT (Platinum @ 07-07-2009, 19:58)  Är det inte bättre att lära era besökare att det finns fler djur som kan bo vid hus än katt och hund?
Stör de er mycket så finns det säkert någon kunnig som kan flytta dom åt er, det finns ju kunniga som kan flytta orm som bosätter sig på olämpliga platser och borde väl finnas motsvarande för fladdermöss. Ja jag skulle hemskt gärna vilja komma i kontakt med någon som kan flytta dom, men var hittar jag den personen i fråga? Jag tror inte att jag kan omvända storstadsbor att börja gilla fladdermöss och oftast är det ungdomar som sover över där.
De brukar flytta på hösten, och övervintra på andra ställen.
CITAT (KURT @ 07-07-2009, 20:05)  De brukar flytta på hösten, och övervintra på andra ställen. Vad bra med kunniga människor Tusen Tack då ska jag göra så i höst med gott samvete.
Platinum
07-07-2009, 19:12
Hittade detta på en sida från länsstyrelsen i Östergötland.
"Ljud - Fladdermössen är som regel tysta djur och många vet ofta inte om att de har fladdermöss i sitt hus. Det är därför sällan man behöver irritera sig på att de för oväsen. Men ibland händer det. Det är främst när fladdermössen bildat en yngelkoloni i en vägg nära bostadsrummen. De hörbara ljuden består mest av kontaktläten mellan honorna och deras ungar. När ungarna är vuxna nog att kunna flyga upphör som regel ljuden.
Problem med ljud från fladdermöss är svåra att lösa. Tyvärr kan man inte åtgärda problemet förrän ungarna är flygfärdiga. Man kan försöka minska ljudnivån genom att isolera med ljudisolerande material. För att förhindra att fladdermössen kommer tillbaka nästa år, måste man se till att de inte kan komma in i mellanväggen igen."
"Kan jag få bort dem? Man skall i första hand inrikta sig på att åtgärda den sanitära olägenheten, till exempel lukt- eller ljudproblemet. Att få bort fladdermössen är nämligen oftast en mycket svårare uppgift, för att inte säga omöjlig, om det gäller ett gammalt hus. Enda sättet att bli av med dem är att utestänga dem, vilket innebär att man måste täppa till alla hål som är större än cirka 10 mm (!) i hela huset. Ventilationshål täcker man bäst med ett finmaskigt insektsnät. Vill man genomföra en sådan åtgärd bör man först kontakta en expert.
Hur går man till väga? - En eventuell aktion får endast sättas in under tiden 15 april - 1 juni eller under tiden 15 augusti -15 september. Under yngelperioden 1 juni - 15 augusti får nämligen inga aktioner genomföras på grund av att fladdermössen då har ungar. En aktion som genomförs under yngelperioden medför inte bara att ungarna får svälta ihjäl, utan leder också till att döda ungar blir kvar i huset vilket ger avsevärda luktproblem i stället. Inte heller får några åtgärder göras under vinterhalvåret, då risken är stor att fladdermöss i dvala blir innestängda."
"För att fånga och flytta fladdermöss krävs tillstånd av länsstyrelsen det aktuella länet (dispens från fridlysningsbestämmelserna). Detta kan möjligen vara aktuellt i samband med renoveringar vintertid, då fladdermössen är i dvala och därför kan fångas in."
Meriona
07-07-2009, 19:27
CITAT (Vippan @ 07-07-2009, 19:18)  Fladdermöss har flyttat in i en sjöbod som vi har inrett som ett extra rum dom hänger mellan innervägg och ytterväggg i en luftspalt där.Nu är det så illa att ingen vill sova där för gästerna tycker det är väldigt läskigt att höra dom det prasslar och dom låter som möss,det har blivit tillökning med småungar. Vad ska vi göra hur kan man flytta på dom och är dom fridlysta? Jag hade varit överlycklig att få övernatta i er bod!  Det är mycket obehagligare att lyssna på grannar som grälar och mopedynglingar som fått en öl för mycket ,när man ska sova.
CITAT (Meriona @ 07-07-2009, 20:27)  Jag hade varit överlycklig att få övernatta i er bod!  Det är mycket obehagligare att lyssna på grannar som grälar och mopedynglingar som fått en öl för mycket ,när man ska sova.  Du är för härlig Meriona!
Meriona
08-07-2009, 06:33
Fågelvägen
10-07-2009, 13:29
Vippan skrev: oftast är det ungdomar som sover över där och Kurt fortsatte: De brukar flytta på hösten, och övervintra på andra ställen. Det ligger säkert mycket i det. Kan det kännas bättre för ungdomarna att ha 5000-7000 fler myggor omkring sig? Det är ungefär vad en fladdermus sätter i sig per natt, enligt en svensk fladdermusexpert Intressanta sidor! Det finns också information om VAMPYRER - kan det locka?
Ett intressant problem som jag har hört talas om är att om fladdermössen flyttar (naturligt eller ej), så söker sig deras parasiter efter nya värdar! Det är främst olika typer av löss, t ex vägglöss (som egentligen är skinnbaggar): http://www.fladdermus.net/batsandmen.htm!
Fågelvägen
10-07-2009, 18:21
Meriona
10-07-2009, 18:46
CITAT (KURT @ 10-07-2009, 14:58)  Ett intressant problem som jag har hört talas om är att om fladdermössen flyttar (naturligt eller ej), så söker sig deras parasiter efter nya värdar! Det är främst olika typer av löss, t ex vägglöss (som egentligen är skinnbaggar): http://www.fladdermus.net/batsandmen.htm! Löss får man på dagis också, det är liksom bara inget stort problem att de kommer från sjöboden....
zaaritha
10-07-2009, 19:38
Vi har varje vinter fladdermöss som övervintrar i vår jordkällare! Min man vägrar att gå ner där! Men--mej gör det inget alls. En sort är större m stora öron. Den andra är liten m små öron o "hoptryckt" nos!
Jag var för ett par år sen på ett föredrag med en fladdermusforskare som berättade att de är väldigt nära släkt med oss mänskor (fladdermössen alltså, men kanske även forskarna). Samt att fladdermusforskare är hyfsat väl omhuldade eftersom krigsforskningen gör goda förtjänster på de rön fladdermusforskarna gör angående deras radarfinurligheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|