emmasofie
07-07-2009, 20:48
Har ett 15-tal aspar på min tomt. På flera av dem har jag nu upptäckt att barken nertill har spruckit och det känns som att den kommer att släppa och trilla av med tiden.
Sprickorna är nertill på stammen och någon/några meter upp. De finns dessutom endast på en sida, åt söder.
Jag kan inte se att det skulle vara någon insekt eller något annat skadedjur som orsakat detta.
Är det någon som har en aning om vad som håller på att hända och är det redan kört för träden?
[attachment=37699:_MG_4854.jpg]
[attachment=37700:_MG_4855.jpg]
Tack på förhand!
/Emmasofie
Piccante
07-07-2009, 21:05
Bark kan spricka va många orsaker som torrsprickor, köldsprickor etc men då brukar det gå in i veden. när bark faller av i sjok så är det ofta någon rötsvamp som har infekterat kambiet och gör att barken angrips innefrån. Svårt att avgöra på en bild. om man kollar på bara partier där barken har släppt så ser man ofta svamphyfer om det är svampangrepp.
Huggorm
07-07-2009, 21:23
Eftersom det är åt söder så gissar jag att det är vädret som gjort det. På våren kan det ibland bli våldsamma skillnader i temperatur i stammen när det är frost på natten och solen ligger på under dagen. Då får man såna här skador, och förutom lönn och ek är det främst asp jag sett det på. Troligtvis överlever träden i bra många år, asp är ofta ruttna och ihåliga inuti. Dessutom blir det utmärkta boträd åt fåglarna
Ezereht
08-07-2009, 05:27
Är det asp som doftar så gott vid bladsprickning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.