Annelie
Ja, så var det då dags igen att ändra klockan.

Jag har totalt glömt bort anledningen till varför denna förvirrande företeelse infördes från början!

Någon som vet?? rolleyes.gif
Mariann
För att få ljusa kvällar? wub.gif Jag tycker det kan vara som det är nu. Alla kossor har ju nu vant sig och även vi andra. wink.gif
Virgo
CITAT (Mariann @ 25-10-2003, 19:59)
För att få ljusa kvällar? wub.gif Jag tycker det kan vara som det är nu. Alla kossor har ju nu vant sig och även vi andra. wink.gif

Det är inte kossorna som vant sig utan bönderna ( wink.gif ) Jag duckar!

Kossorna bryr sig inte om vad klockan är. rolleyes.gif
Berith
Du har så rätt Wilhelm, kossorna kan inte klockan! (Behövs kanske inte så mycket för att kunna räkna ut det... blink.gif ) Inga djur kan klockan! Djuren lever sina liv efter ljuset, gör det dom ska när det är ljust och lite annat när det är mörkt.

Det är bara människan som kan gnälla över det här med sommar- och vintertid. huh.gif
Sen att bönderna är beroende av att t.ex. daggen gått ur gräset för att göra vissa saker har inte med klockslaget att göra.

Jag trodde inte att du kunde klockan alls, Wille lille! Blev verkligen glatt överraskad. wub.gif
Hannele
"Inga djur kan klockan! Djuren lever sina liv efter ljuset"

Nja, våra katter levde efter oss; var vi inte hemma, sov de och tvärtom.
Kom jag hem från nattjobbet, ville dom leka, väldigt anpassningsbara.
Berith
Katter är ju nattdjur från början men har fått anpassa sej till människans sätt att leva.
Hannele
"Katter är ju nattdjur från början

Ja, och ändå ville dom leka med mej på morgonen, när jag kom hem.
När jag började jobba dagtid, började katterna sova på dagarna...
Sedan när vi i vår familj ändrade vanor, gjorde katterna det också. smile.gif
Berith
Nattdjur brukar väl sova på dagarna? biggrin.gif Och jaga i gryning och skymning...
Annelie
Hrm.. är det ingen som vet varför vi införde vinter/sommartid?

Visst är det trevligt att läsa om katter och deras vanor, men det var ju inte riktigt det jag frågade om rolleyes.gif
Berith
Så sant... wink.gif

Hittade bara det här...
...gå ner en bit på sidan och klicka på SFS osv. Ibland står nåt intressant och ibland inte.

Verkar inte vara nåt annat skäl än att man ska kunna utnyttja dom ljusa timmarna bättre. blink.gif
Ralf
När man läser datumen på Beriths länk så inser man att det var bättre förr, att sommartiden verkligen tog slut när sommaren tog slut, dvs i slutet på september... Nu i oktober har vi ju vinter sedan länge.
Eva Swahn
Jag tycker att skiftena mellan hur man ska ändra klockan är förvirrande. Numera har jag en förklarande bild på insidan av städskåpsdörren för att kunna läsa på varje skifte. Fattar aldrig.

Men jag är totalförvirrad. Måste ibland titta i almanackan för att påminna mig om vilken årstid det är. Lyxbeteende i zon 1 - förmodligen smile.gif

Varför kan vi inte ha klocktiden inställd efter sommartid, dvs att göra den till normaltid och sen strunta i allt annat. Nu har vi dessutom sommartid under sju månader och normaltid i fem. Ologiskt att kalla en kortare tidsrymd för normalt, eller?

Sen när det gäller katternas anpassning till människans levnadssätt:
Jag och Fifi får bo i katten Hugos hus. Här är det hans tider som gäller. Det är han som ger villkoren hur vi andra får leva tongue.gif
Cilla
Jag har inte klocka på armen men en hel del omkring mig där jag bor; i verkstaden, skutan, stugan, vid sängen, kojen, datorn, mobiltelefonen etc... Det blir en massa ställande hit och dit och åtminstone två gånger per år kommer jag för sent eller för tidigt för att jag glömt att ställa någon klocka rätt.

På hösten gillar jag att ställa om, men på våren känns det bedrövligt. För mig uppväger inte höstens extra timme vårens förlorade.

Katterna däremot de verkar ha ett dygn som är uppdelat i flera delar än vårt; tidig morgon med mys i sängen när ny mat läggs upp i skålarna. Och så förmiddagen med sömn och eftermiddagen med en liten tur utomhus. När det skymmer äts lite till och det blir aktivt uteliv flera timmar. Så kommer kvällen med människornas middag och lite mys med dem, en stunds sömn och så några aktiva nattimmar till dess att det är dags att gå in och väcka människorna för lite mys och frukost...
adrian
Då kanske man skulle ha blivit en katt då... wink.gif
Kajsa
Och jag som jobbar natt fick gå 11 timmar inatt, det var segt på
morgonen det fick bli en del kaffe för att orka. rolleyes.gif
Posse
Odla verkar vilja behålla sommartiden... rolleyes.gif
estet
Jag steg upp i morse kl 6 för att fara på jobbet. Måste säga att det var skillnad, mycket ljusare och lättare att vakna.

Våra nattjejer får också gå 11 tim. en sån här gång, usch va tungt. De gruvade sig i går kväll...
Hannele
"Jag tycker att skiftena mellan hur man ska ändra klockan är förvirrande. Numera har jag en förklarande bild på insidan av städskåpsdörren för att kunna läsa på varje skifte. Fattar aldrig."

Lärde mej av sonen:
När man på våren ställer fram trädgårdsmöblerna, vrider man fram klockan,
när man på hösten ställer tillbaka trädgårdsmöblerna, vrider man tillbaka klockan.
Berith
Mycket bra! biggrin.gif
Ralf
CITAT (Hannele @ 26-10-2003, 18:27)
"Jag tycker att skiftena mellan hur man ska ändra klockan är förvirrande. Numera har jag en förklarande bild på insidan av städskåpsdörren för att kunna läsa på varje skifte. Fattar aldrig."

Lärde mej av sonen:
när man på hösten ställer tillbaka trädgårdsmöblerna, vrider man tillbaka klockan.

Undrar hur norrlänningarna gör som sitter på sparken under de korta sommarmånaderna? wink.gif
Sivan
Jaså, det var nu det!!!!!!!!
Inte konstigt att det var så folktomt i morse
när jag cyklade till jobb.
OK, det var lugnt. ändå lugnare var det när
jag kom fram till arbetsplatsen, ingen var där
alltså preparerade jag två kannor med kaffe och
en kanna med te.
Sen då???? Inget hände förrän en timme efter!
Ridå sad.gif Jag hade missat detta med sommar- och
vintertid. wub.gif wub.gif wub.gif
Tur att man har förstående arbetskamrater som
får sig ett gott biggrin.gif på min bekostnad.

Lev väl. bjud på er själv. kram från Sivan
Tittiluringen
Hej hopp!

jag missade oxå totalt detta med vintertid idag, men jag är ju ledig på helgerna så det enda som hände var att jag gick ner i tvättstugan en timme för tidigt... och eftersom det var tomt och jag därmed blev klar tidigare så var det bara skönt.

när nu inte alla har möbler att ställa i trädgården för att komma ihåg hur man ställer klockan så har jag ett mindre arbetssamt tips:

på våren ser man FRAM emot sommaren
på hösten längtar man TILLBAKA till sommaren tongue.gif

klockan därefter.....

Kram Tittiluringen wub.gif
Gossen Ruda
Många frågor, jag skall försöka besvara några. Hoppas jag fattat allt rätt. Anledningen till att vi går över till sommartid är just att många vill ta vara på kvällsljuset. Här uppe i Norden har det inte så stor betydelse men längre söderut blir det mörkare tidigare och dagarna är inte så långa. Att vintertiden är normaltid trots att den är kortare än sommartiden är just för att den är normal, solen står ungefär i söder kl 12.

Den som tycker att man får gå upp för tidigt kan ägna en tanke åt vissa andra. Vi ligger ganska mitt i tidszonen + 1 timme. Detta gäller givetvis även neråt i Europa. Går vi mot väster så ligger England m.fl i tidszon 0, vilket inte är så konstigt eftersom man utgår från Greenwith. Går vi däremot söderut hamnar vi i Spanien som trots att man ligger på 0:an av enkelhetsskäl har valt att tillhöra zon 1. Sen tillkommer sommartiden med 1 timme så där går klockan fel 2 timmar på sommaren. Man får gå till jobbet och till skolan när det är mörkt. Vet inte om detta gäller fler, jag är dåligt uppdaterad med alla länder.

Själv har jag svårt att ställa om mig på våren, det tar ett par veckor innan min inbyggda klocka kommer ifatt. Ibland hör man tankar om att man inte skulle ändra tiden så här utan bara gå upp tidigare osv. Det skulle vara ännu sämre. Alla öppettider skulle behöva ändras, alla tidtabeller skulle behövas ändras mm. Säkert var det en del som inte skulle ändra sina tider, det skulle inte funka. Vi får nog fortsätta ställa om våra klockor.
Ralf
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2003, 21:41)
Många frågor, jag skall försöka besvara några. Hoppas jag fattat allt rätt. Anledningen till att vi går över till sommartid är just att många vill ta vara på kvällsljuset.

Dom har så lite kvällsljus ute i Europa och vill ta vara på morgonljuset menar du nog? smile.gif Det är ju därför vi går upp en timme tidigare.

Jag själv börjar jobba kl 630, åker ofta 545 på mornarna. Sedan sommartiden infördes så får jag det kallare på mornarna, ser mkt mera vilt under mina bilturer, men har ännu ej krockat. Sedan när jag går ut o börjar arbeta måste jag vara varmare klädd under den första timmen än senare udner dagen.

Bönderna, som Berith skrev, väntar längre tills vissa arbetsuppgifter går att göra, dom måste vänta tills daggen har torkat upp vilket givetvis inte sker en timme tidigare.

När man seglar på semestern kommer sjöbrisen först kl 13...
estet
CITAT (Ralf @ 26-10-2003, 18:35)
Undrar hur norrlänningarna gör som sitter på sparken under de korta sommarmånaderna? wink.gif

Hmm, den du! laugh.gif wink.gif
Betty
CITAT (Ralf @ 26-10-2003, 18:35)
CITAT (Hannele @ 26-10-2003, 18:27)

Lärde mej av sonen:

Vi gör som tittiluringen sa:

när nu inte alla har möbler att ställa i trädgården för att komma ihåg hur man ställer klockan så har jag ett mindre arbetssamt tips:

på våren ser man FRAM emot sommaren
på hösten längtar man TILLBAKA till sommaren

klockan därefter.....
Kram Tittiluringen

Så nu vet du hur vi gör Ralf!
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ewa L
Apropå kor, katter och hundar — dvs djur:

Människan är det enda djur som går och lägger sig när hon inte är trött, och går upp när hon är det.

Tycker att "de andra djuren" är smartare.
nonne
Det är de knäppa engelsmännen som har hittat på sommartiden, antaligen bara för att jäklas med oss andra. mad.gif
Monica M zon 4
Tyckte det blev mörkt ovanligt tidigt igår. Vill hellre ha mer ljus på kvällen så man hinner greja ute, när vädret tillåter. Extraljuset på morgonen kan jag klara mig utan. Jag tycker vi skulle vridit klockan en timme åt andra hållet istället för att få mer kvällsljus. Kan man införa en egen tidszon? tongue.gif
Mariann
Finns det "tid" egentligen wacko.gif ? Man kan ju tydligen laborera med den iaf blink.gif så då kan vi säkert köra med egen "tid", fast knepigt blir det när arbetsgivaren har sin tid och den inte är densamma som min wink.gif
Bettson
Jag har för mig att sommartiden infördes under första världskriget för att spara på lysfotogen.

Korna klarar omställningen bättre än man befarade första gången det var sommartid i Sverige. Men visst känner de av det hela den dag omställningen är. Mjölken fylls på i juvren riktigt räjält.

Det kan väl alla som ammat förstå. Känslan när ungen sovit över något mål och brösten var så stinna så man inte kunda ha armarna efter sidorna utan gick som en kroppbyggare med armarna lyfta från kroppen och mjölken rann.

När jag skötte kor delade jag upp deras omställning på två till tre dagar för jag tyckte lite synd om dom. Nuförtiden mjölkas många kor med robotar när de själva begär, den tekniska utvecklingen går framåt.

Tyvärr har varken gubbern eller jag lyckats komma fram till något system som gör att vi fixar omställningen av alla klockor överallt. På våren kommer vi för sent och på hösten för tidigt, eller var det tvärt om. Fungerar gör det inte i alla fall.
Cilla
Första försöket med sommartid gjordes 1916, sedan hade vi en lång skön period med endast normaltid till 1980 då tidsvrideriet började igen.

Att ta vara på dygnets ljusa timmar är argumentet i hela Europa, men det förutsätter ju att man inte är beroende av ljuset på kvällen. Nu tycker jag det blir mörkt alldeles för tidigt på dagen!
Nutten
Tycker också att det blir mörkt för tidigt på kvällarna! Det är oftast då som jag har tid att pyssla med annat och så är jag dessutom kvällsmänniska tongue.gif

Nu med vintertid blir det också kallare på morgonen, vilket jag inte uppskattar som jobbar utomhus *fryser om fingrarna*
pejahren
Då måste Cilla oc Nutten komma ihåg att det är nu, med allt för tidigt mörkt, som är normaltidensommartiden ger en timma mer ljus på dom ljusa sommarkvällarna, medan normaltiden ger oss en timme tidigare vintermorgonljus. wink.gif
Cilla
Jo, jag blir påmind om det, att detta är normaltiden. Huga för att mörker klockan 16 är normalt!

Vi kanske borde göra tvärtom. Flytta fram klockan på hösten så att det alltid blev mörkt vid 20 eller så. En timme kunde tas lite då och då, och sedan åt andra hållet på våren.

Ett fasligt klockställande skulle det dock innebära, och en känsla av lite jetlag hela tiden kanske. Men åtminstone mörkt vid rätt tid på kvällen och en liten stund att hinna med utomhusbestyr efter middagsmålet.
Hannele
Jag struntar i klockan, bara jag får sova på morgonen!
I dag mådde jag bra, en timme extra sömn.
Jag avskyr sommartid och tidiga kalla morgnar. wacko.gif
Wargen
CITAT
Finns det "tid" egentligen

Som svar på den frågan tar jag mig friheten att citera ett par rader ur ett av mina egna kåserier:
"Hur ofta tänker vi på att tidsuppfattning är en mänsklig formulering av ett kosmiskt tillstånd, en universiell balett som i sin tur skapar dygnsrytm, dag och natt hos den här planetens innevånare? På andra planeter finns en annan tid, en annan dygnsrytm och varför inte - ett annat liv..."
rolleyes.gif
Eva i Västerås
Kan vi inte skicka brev till riksda'n och kräva sommartid året om?
Jag saknar den där extratimmen på eftermiddgen. Nu är det ju redan mörkt när jag kommer hem. Att det är ljust när vi vaknar uppväger inte alls.
Posse
CITAT (Eva i Västerås @ 28-10-2003, 08:49)
Kan vi inte skicka brev till riksda'n och kräva sommartid året om?
Jag saknar den där extratimmen på eftermiddgen. Nu är det ju redan mörkt när jag kommer hem. Att det är ljust när vi vaknar uppväger inte alls.

Varför inte kräva arbetstidsförkortning till 6 timmar som normalarbetstid på en gång? unsure.gif

Varför ska det finnas många hundratusentals arbetslösa, alltmedan de andra sliter för att försörja även de arbetslösa?

Nog borde det väl bli ett betydligare lyckligare och friskare Sverige om arbetstillfällena fördelades lika. smile.gif
MRLINDELL
Egentligen är det sommartiden som är onödig.
Man kunde ha vintertid året och slippa ändra tiden.
Det är inte många länder som använder sommar/vinter-tid, och de flesta länder som gör det har goda skäl att göra det, men inte Sverige.
Hannele
"Det är inte många länder som använder sommar/vinter-tid"

Alla EU-länder har ju sommartid.

Det är utmärkt med en generell princip för då kan bl.a. företag som producerar almanackor, digitala klockor respektive mjukvaror till datorer ta hänsyn till sommartidsomställningarna under längre tider framåt. Med den mängd av datoriserade apparater som folk numera har och i vilka olika former av klockor ingår, är en inprogrammering av sommartidsomställningen utmärkt.
MRLINDELL
Ja men inte alla, och hur många länder är med i EU av alla länder på vårt lilla klot. Man borde bokstavligen skita i klockan och sova när man är trött, äta när man är hungrig etc etc. Djuren är slltså något smartare än våra korkade politiker.
Mariann
Det finns ingen tid, men det blir ju svårt när andra lever efter tid wacko.gif vi kommer ju att komma försent till div möten, arbeten odyl.
Hannele
" Man borde bokstavligen skita i klockan och sova när man är trött,
äta när man är hungrig etc etc."

Då skulle jag ju stå ensam där på dejten och frysa och vänta och
aldrig veta, när min älskare tänker komma...?? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon