Bengalow

En låg marktäckare, blomman cirka 5-7 cm bred, och det mest framträdande är förstås de spridda ståndarna som sticker ut ca 5 cm....
Sussie F-Flower
CITAT (Bengalow @ 07-07-2009, 22:22) *

En låg marktäckare, blomman cirka 5-7 cm bred, och det mest framträdande är förstås de spridda ståndarna som sticker ut ca 5 cm....

confused.gif
Biggan_
Johannesört ser det ut som.
Bengalow
Ånej, Johannesört har små blommor, på bara några centimeter, dessa har stora blommor, och växten blir bara 20-30 cm hög. Sprider sig via rotskott...rätt stora blad dessutom.

Forums stora blombok är ganska fantastisk - jag hittade den till slut däri - Hypericum rhodopaeum
Eva 33c
Johannesörten tillhör också släktet hypericum, så Biggans förslag var inte så tokigt.
Eftersom jag gillar hypericum av olika slag googlade jag lite på namnet Hypericum rhodopaeum, men det var magert med träffar och inga bilder. Kanske har den fått nytt namn sen din bok skrevs. Är det en buske eller en perenn? Är den planterad eller något du hittat "i skogen"? Snygg var den i alla fall.
Monica B
Visst är det en Hypericum, skulle föreslå en Hypericum grandiflorum. Inom Hypericum så finns det både småblommiga som vår vilda Johannesört och storblommiga som t ex Hypericum grandiflorum. Om du googlar på Hypericum grandiflorum så kan du få upp ett antal bilder som stämmer riktigt bra med din bild.

[attachment=37729:Signatur.jpg]
Bengalow
Jag var nog lite snabb med svaret - det är en H. calycinum, eller Prakthypericum, och den finns massor av bilder och artiklar om...
Åsa, mälardalen zon 2
Hittar inte heller Hypericum rhodopaeum i SKUD eller IPNI så finns sorten är den inte speciellt vanlig. Säker på att det inte är något mera vanligt typ Hypericum calycinum.

http://images.google.se/images?hl=sv&u...=21&ndsp=21
Eva 33c
Hade precis tänkt föreslå den efter lite googlande, men du hann först. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon