Tingsborg
Hej,

Jag har en fråga om mina chilis. Jag lyckades med att övervintra 2 stycken stora fina chiliplantor från förra året. De höll sig gröna och fina mycket av bladverket var kvar hela vintern. Under januari-mars hade jag mycket problem med bladlöss men det löste sig med såpa och flera duschning av dem. Jag klippte ner dem i mars så att endast tjocka stammarna var kvar ( borde nog ha klippt dem lite tidigare). En av plantorna har jag planterat om ( borde självklart gjort det på båda).
Jag har förstås förväntat mig att det skulle komma massor av blommor och frukter på dem tidigt under sommaren. Problemet är dock att inte en enda blomma har slagit ut. Det är massor av blomknoppar på dem. Det har skjutit ut mycket nya skott och bladverk på dem men där har det tagit stopp. Inte en enda knopp har blivit blomma.
Jag har dem i ett litet miniväxthus på min balkong där andra plantor satta i år har blommat väldigt fint.

Vad gör jag för fel? Är det för lite näring? Jag har inte vågat på mig att ge dem alltför mycket näring.
Jag ser heller ingen större skillnad mellan plantan som fått ny fräsch jord och den som sitter kvar i sin gamla av näring utdränerade jord.
Platinum
CITAT (Tingsborg @ 08-07-2009, 00:10) *
Hej,

Jag har en fråga om mina chilis. Jag lyckades med att övervintra 2 stycken stora fina chiliplantor från förra året. De höll sig gröna och fina mycket av bladverket var kvar hela vintern. Under januari-mars hade jag mycket problem med bladlöss men det löste sig med såpa och flera duschning av dem. Jag klippte ner dem i mars så att endast tjocka stammarna var kvar ( borde nog ha klippt dem lite tidigare). En av plantorna har jag planterat om ( borde självklart gjort det på båda).
Jag har förstås förväntat mig att det skulle komma massor av blommor och frukter på dem tidigt under sommaren. Problemet är dock att inte en enda blomma har slagit ut. Det är massor av blomknoppar på dem. Det har skjutit ut mycket nya skott och bladverk på dem men där har det tagit stopp. Inte en enda knopp har blivit blomma.
Jag har dem i ett litet miniväxthus på min balkong där andra plantor satta i år har blommat väldigt fint.

Vad gör jag för fel? Är det för lite näring? Jag har inte vågat på mig att ge dem alltför mycket näring.
Jag ser heller ingen större skillnad mellan plantan som fått ny fräsch jord och den som sitter kvar i sin gamla av näring utdränerade jord.

Vad är det för sort du har och vart i landet bor du?

Jag har ju olika, men hos mig har det inte kommit blom förrän nu på Rocoto Manzano, Atomic starfish och Scothc Bonnet....förstaårsväxter stående nu i kallväxthus Norra Gästrikland,
Tingsborg
Jag bor i Stockholm.
Vilken sort det är kan jag tyvärr inte svara på. Frukterna är röda långa. Ser ut precis som dem man köper i affären i grönsaksdisken, även liknande styrka som dem unsure.gif rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Finns det gott om insekter på balkongen?? Om det inte finns kan du behöva pollinera plantorna för att det ska bli frukt.

+Miniväxthus på balkong i denna hetta vi haft låter varmt, många växter sätter inte frukt ifall de utsätts för alltför höga temperaturer pollenet brukar dö då, men nu har vi ju en svalare period så just nu är det ju ingen supervärme.

+Odla inte i alltför små krukor runt 5-10liter brukar vara lagom till de flesta sorter.
Tingsborg
Det är gott om insekter. Alla tomater samt de chilis jag satt i år blommar och har frukter på sig.

Jag har växthuset helt öppet de dagar det är soligt ute. De har tidigare under sommaren stått utanför växhuset men jag ställde in dem där nyligen för att se om de sättter fart och växa där.
Den sätter ju dessutom knoppar men inte en enda blomma har utvecklats av dem.

De verkar också dricka mycket mindre vatten än vad de gjorde förra året. Vattnar jag dem ( inga stora mängder) så är krukan genomsur minst en vecka efteråt. Känns inte som att de kommit igång efter vinter-idet.
Preussen
låter inte helt ovanligt för övervintrade plantor. nu har jag ingen erfarenhet av övervintrade c.annum som din sort nog tillhör. (har aldrig lyckats övervintra c.annum). hade övervintrade plantor av c.pubescens som uppvisade liknande symtom dvs sen blomstring trots att de blivit omplanterade och drivna som årsplantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon