Fny
Jag och min blivande make (hihi, fortfarande rätt nyförlovad tongue.gif) har tänkt plantera en klematis under ett ganska tråkigt träd, som den ska få klättra i, men är inte säkra på vilken sort vi borde skaffa... vi bor i zon 4 men klematisen kommer tyvärr att stå i nästintill helskugga... vilken typ av klematis passar där tror ni?
Finn Klematis
CITAT (Fny @ 08-07-2009, 09:25) *
Jag och min blivande make (hihi, fortfarande rätt nyförlovad tongue.gif) har tänkt plantera en klematis under ett ganska tråkigt träd, som den ska få klättra i, men är inte säkra på vilken sort vi borde skaffa... vi bor i zon 4 men klematisen kommer tyvärr att stå i nästintill helskugga... vilken typ av klematis passar där tror ni?

Hej!

Hur högt är trädet? Räknar Ni med att trädet skall överleva?

Mvh.
Finn
Fny
trädet är ganska litet, kanske 3-4 meter, och vi hoppas väl att det kommer att överleva. Det står på norrsidan av huset så det får tyvärr inte mycket sol... =( Det växer absolut inte lika mycket och fint som de övriga körsbärsträden i närheten, som står bättre till, och vi vet ärligt talat inte riktigt vad vi ska göra med det. Vi bor i en hyresrätt så vi får ju inte göra annat än att ta hand om trädet bäst vi kan, får inte hugga ner det. Men det vore ju fint att pigga upp det med lite klematisblommor...wink.gif
Finn Klematis
CITAT (Fny @ 08-07-2009, 10:29) *
trädet är ganska litet, kanske 3-4 meter, och vi hoppas väl att det kommer att överleva. Det står på norrsidan av huset så det får tyvärr inte mycket sol... =( Det växer absolut inte lika mycket och fint som de övriga körsbärsträden i närheten, som står bättre till, och vi vet ärligt talat inte riktigt vad vi ska göra med det. Vi bor i en hyresrätt så vi får ju inte göra annat än att ta hand om trädet bäst vi kan, får inte hugga ner det. Men det vore ju fint att pigga upp det med lite klematisblommor...wink.gif

Hej!

För att spara trädet bör Ni plantera en klematis ur klippgrupp 3
Jag har ett förslag Purpurea Plena Elegans. Jag har den i helskugga
på nordsidan av huset.

Mvh.
finn
Fny
tack för tipset!
Fny
läste nånstans att den sorten var zon 2-3... vi bor i zon fyra.. hur går det måntro?
Finn Klematis
CITAT (Fny @ 10-07-2009, 18:03) *
läste nånstans att den sorten var zon 2-3... vi bor i zon fyra.. hur går det måntro?

Hej!

Jag tror att Du utan problem kan ha den i zon 4. Det är en viticella klippgrupp 3

Mvh
Finn
Lelin
Finn: Menar du att alla i Viticellagruppen, klippgrupp 3 kan planteras i skugga?
Hur tror du det funkar på en relativt fuktig plats?... Har gräs där som inte mår jättebra utan bara ser trist ut...
Finn Klematis
CITAT (Lelin @ 08-08-2009, 15:50) *
Finn: Menar du att alla i Viticellagruppen, klippgrupp 3 kan planteras i skugga?
Hur tror du det funkar på en relativt fuktig plats?... Har gräs där som inte mår jättebra utan bara ser trist ut...

Hej!

Det blir lättare att förklara om Du ringer mig.

Mvh.
Finn
Kajsa
Har Love Child E i rent norrläge, bara lite morgonsol och den är nu dubbelt så stor som på bilden och blommar mycket. Det är en Atragene klematis, grupp 1, rankorna blir 2 - 3 m och enligt Krister Cedergrens klematisbok klarar den zon 4. Den har aldrig frusit en cm här fast nordanvinden blåser hårt där, bor i zon 3 - 4.
Jag har aldrig klippt något för den blir ingen jätte, blommorna doftar lite och kan blomma om senare på sommaren.

Love Child E
Läs mer på www.eplanta.com
under deras klängväxter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon