Full version: Hur mycket?
JennyJak
Hej!

Jag har köp physalis, gyllenbär tror jag det var men har ingen erfarenhet av dom. Hur mycket frukt ska man få från dom? hur hög ska dom vara? har bara en planta ska man egentligen ha två för pollinering?

jag bor i ö-vik och vi har dåligt väder igen, så det lär ju stanna av igen i mitt växthus, nästan inte värt att odla något i växthuset nu merar för att det är så dåligt väder...
Åsa, mälardalen zon 2
Det räcker med en planta för att man ska få frukt.

Mina har redan börjat ge frukt (sådda sista veckan i mars). På friland blir de nog runt 50-60cm, i växthus kan de bli uppåt 1m. Med tanke på att mina plantor börjar sätta frukt i slutet av juni-början juli och fortsätter sätta frukt till en bra bit in i okt så kan det nog tänkas att de kommer upp i 0,7-1 liter/planta.

Jag odlar Runåbergs gyllenbär ´Goldie´
JennyJak
Åh va spännande. Min plantar har två frukter nu som jag kan se, ska man tjuva dom eller sköta dom på något speciellt sätt?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de ska inte tjuvas eller beskäras. Om de får mycket frukter så grenarna blir tunga kan man binda upp dem el. stötta dem med blompinnar.

Gyllenbären är mogna när de trillar till marken (därför kallas de även markkörsbär), jag har plockat frukter på marken sedan slutet på juni, frukterna blir dock bara gdare ifall de får ligga några dagar innan man äter dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon